Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Advies: breng het aantal nacht- en budgetvluchten op Schiphol drastisch terug

Groen

Niels Markus

© ANP

Het Nederlandse luchtvaartbeleid is niet langer houdbaar. Er zijn nieuwe regels nodig, duidelijker en strenger, om uitstoot en geluidsoverlast te beperken, adviseert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli). 

Tot nu toe was de lijn van de overheid steeds: eerst groeien en daarna de overlast beperken. De belangrijkste overheidsadviseur op het gebied van verkeer en vervoer pleit onder meer voor het drastisch terugbrengen van het aantal nachtvluchten op Schiphol, een hogere vliegticketbelasting en een nationaal klimaatbeleid voor de luchtvaartsector. Bovendien zou de nationale luchthaven er volgens de Rli goed aan doen een aantal budgetvluchten af te stoten.

Lees verder na de advertentie

Gewone bedrijfstak

De Rli overhandigde het advies donderdag aan minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat. Die had om het rapport gevraagd ter ondersteuning van haar luchtvaartnota voor 2020 tot 2040. Daarin bepaalt het kabinet de richting van het luchtvaartbeleid voor de komende twintig jaar.

De luchtvaart neemt in Nederland een uitzonderingspositie in, constateert de Rli. Dat uitgangspunt moet de overheid loslaten en in plaats daarvan moet ze de luchtvaart ‘als een gewone bedrijfstak’ behandelen. 

Dat betekent dat de vliegsector zich zal moeten houden aan strengere klimaat- en geluidsnormen. “Veiligheid, milieu- en omgevingskwaliteit én de klimaatambities stellen grenzen aan het luchtverkeer. De luchtvaart zal zich net als andere economische sectoren moeten ontwikkelen binnen die grenzen.”

Vliegtaks

Een illustratie van de uitzonderingspositie van de luchtvaart is de verdeling van het aantal starts en landingen op de vliegvelden. De overheid stelt het aantal zogenoemde vliegbewegingen vast. Dat noemt de raad opmerkelijk: “Een lampenfabriek wordt immers ook niet verteld hoeveel lampen zij mag maken.” 

Als de overheid eerst de grenzen vaststelt aan de geluidsoverlast en de uitstoot van broeikasgassen, voordat ze het vluchtplafond bepaalt, geeft dat volgens de Rli luchtvaartmaatschappijen een prikkel om hun vliegtuigen stiller en minder vervuilend te maken.

Schoner moet de luchtvaart hoe dan ook worden, willen Nederland en de wereld de klimaatdoelen van Parijs halen. De luchtvaart is niet opgenomen in de internationale en nationale CO2-besparingsplannen. Dat is volgens de Rli wel nodig. 

De luchtvaart zal de komende jaren fors groeien, is de verwachting. Zonder beperkingen en regelgeving komt de verzamelde uitstoot van de sector in 2030 op 17,3 megaton CO2. Als alle maatregelen uit de huidige actieplannen van de sector worden uitgevoerd, bedraagt de uitstoot 11,4 megaton. Ter vergelijking: in 2050 mag Nederland in totaal slechts 10 megaton CO2 uitstoten.

Daarom moet het kabinet met een apart klimaatbeleid voor de luchtvaart komen. De sector is niet opgenomen in de plannen voor het klimaatakkoord. Volgens de Rli zal het kabinet forsere maatregelen moeten nemen dan de vliegtaks die het per 2021 wil invoeren. 

Het voorgestelde bedrag van 7 euro per ticket zal burgers niet snel van een vliegreis doen afzien, verwacht de Rli, bovendien vloeien de opbrengsten van deze belasting in de staatskas. De vliegtaks zou in plaats daarvan ten goede moeten komen aan verduurzaming van de sector. Ook moet Nederland voorop gaan lopen bij de ontwikkeling van biologische en synthetische brandstoffen.

Lees ook:

100 jaar luchtvaart: de wereld is kleiner, maar ook drukker en vuiler

KLM, GKN Fokker en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum vieren vandaag het honderdjarig jubileum van de luchtvaart in Nederland. De romantiek van vroeger is verdwenen.

Met een vliegtaks van 7 euro schiet het klimaat niets op

Het klimaat schiet weinig op met de vliegtaks van 7 euro per ticket die vanaf 2021 wordt ingevoerd voor ­vluchten op de korte en de lange afstanden. Dat zegt Paul Peeters, lector duurzame luchtvaart. ‘Dat maakt vervuilende verre vluchten relatief goedkoper.’

Deel dit artikel