Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Alleen met 'ja-ja-sticker' krijgt Amsterdammer straks nog reclamefolders

Groen

Hanne Obbink

JA! sticker - die bestaat overigens (nog) niet © Trouw Beeld

Amsterdam pakt de papierberg van reclamedrukwerk aan met een ja-ja-sticker. Goede kans dat andere gemeenten volgen.

Het scheelt zo’n 1,8 miljoen kilo papier per jaar en dat is volgens de rechter een goede reden voor de gemeente Amsterdam om een zogeheten ja-ja-sticker in te voeren. Vanaf volgend jaar krijgen alleen Amsterdammers die zo’n sticker op hun brievenbus hebben nog ongeadresseerd reclamedrukwerk. Drie partijen uit de reclamebranche vochten dat voornemen voor de rechter aan, maar zij kregen ongelijk.

Lees verder na de advertentie

Daarmee is er één schaap over de dam, en waarschijnlijk volgen er meer. Wethouder Abdeluheb Choho (D66) ‘denkt en hoopt’ zelfs dat heel Nederland het Amsterdamse voorbeeld zal volgen. Den Haag, Utrecht en een handvol andere gemeenten denken inderdaad serieus na over deze aanpak, maar wachtten tot nu toe de uitkomst van de rechtszaak af.

Wereld op z'n kop

De invoering van de ja-ja-sticker zet de bestaande regels op z’n kop. Nu kunnen mensen met een nee-nee- of nee-ja-sticker duidelijk maken of ze reclamedrukwerk en huis-en-huisbladen willen ontvangen; wie géén sticker heeft, krijgt alles in z’n bus. Dat laatste verandert: vanaf 1 januari krijgen mensen zonder sticker niets meer. Wie alles wil blijven ontvangen, moet een ja-ja-sticker op z’n brievenbus plakken.

Een zegen voor het milieu

Johnas van Lammeren

Dat bespaart veel afval, heeft Amsterdam laten uitrekenen. Mensen zonder sticker krijgen per jaar 34 kilo ongevraagd reclamedrukwerk in de bus. In drie op de tien huishoudens belanden die folders ongelezen bij het afval. Pure verspilling, vindt de Partij voor de Dieren, die het debat hierover aanzwengelde. De rechterlijke uitspraak is volgens het Amsterdamse PvdD-raadslid Johnas van Lammeren dan ook ‘een zegen voor het milieu’.

Onevenredig’ en ‘onzorgvuldig'

De rechtszaak was aangespannen door onder meer de brancheorganisaties van distributiebedrijven en grafici. Hun eigen inkomsten lopen terug – de grafici rekenden op 6 à 8 miljoen euro per jaar minder – en volgens hen zullen ook winkeliers hun omzet zien dalen. Het plan is daarom ‘onevenredig’ en ‘onzorgvuldig’, stellen zij. Ook betwisten ze dat de gemeente bevoegd is een landelijk systeem te veranderen. De rechter verwierp al die bezwaren.

De drie partijen gaan waarschijnlijk in hoger beroep. Volgens hun advocaat  is er veel af te dingen op de rechterlijke overwegingen, onder meer omdat het nieuwe systeem minder milieuvriendelijk is dan het lijkt. “Bedrijven gaan adverteren in huis-aan-huisbladen”, zegt hij. “Die worden dus dikker en dat doet de papierbesparing teniet.”

Amsterdam wacht dat hoger beroep niet af. De rechtszaak heeft invoering van de ja-ja-sticker al anderhalf jaar vertraagd en daardoor heeft de branche tijd genoeg gehad om zich voor te bereiden, vindt Choho. En ook dat is de rechter met hem eens.

Deel dit artikel

Een zegen voor het milieu

Johnas van Lammeren