Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

‘Bezit eigen auto is al binnenkort overbodig’

Groen

Joost van Velzen

Met de deelauto als alternatief kan het autobezit worden teruggedrongen. © Hollandse Hoogte / Henk Braam

In de nabije toekomst worden reizigers met één app naar hun bestemming geleid, stelt mobiliteitsdeskundige Mathijs Voorend.

De manier waarop we ons in de toekomst gaan verplaatsen is een kwestie die volop leeft. Vandaag presenteert financiële dienstverlener KPMG een onderzoek over ‘de toekomst van de zelfrijdende auto in Nederland’. En het Rotterdamse congres- en concertgebouw De Doelen is het toneel van een conferentie over ‘mobiliteit als een dienst’. De boodschap: we bepalen straks onze eigen dienstregeling met behulp van kunstmatige intelligentie.

Lees verder na de advertentie

Het autobezit heeft zijn langste tijd gehad, voorspelt Mathijs Voorend. Hij is specialist mobiliteit bij Thales, dat producten ontwikkelt voor de transportbranche, zoals de ov-chipkaart, de poortjes op de NS-stations en de in- en uitcheckapparaten in bussen. 

Hoe gaat de manier waarop we ons verplaatsen veranderen?

“Vervoer wordt meer en meer een dienst waarbij je verschillende vormen van mobiliteit aan elkaar knoopt. Dat is nu al zo, alleen hebben mensen straks veel meer invloed op hun eigen reis. In de nabije toekomst word je met één app naar je bestemming geleid. Diensten als Uber, OV9292 en aanbieders van elektrische steps, deelfietsen en

-auto’s en vliegmaatschappijen zijn dan samengevoegd tot één platform. Omdat ik veel meer van zulke deeldiensten verwacht, denk ik dat al op korte termijn het eigen autobezit in stedelijke gebieden overbodig wordt.”

Kunnen we wel afstand doen van onze heilige koe?

“Dat is de uitdaging waar we voor staan. Mensen die al een auto hebben, zullen er niet snel afscheid van nemen. Het heeft daarom meer zin het aanschaffen van een auto te ontmoedigen voor diegenen die er nog geen hebben.

Daar ligt een rol voor de overheid, denk ik, door bijvoorbeeld parkeertarieven te verhogen en milieuzones in te voeren. Utrecht en Rotterdam doen dat al. Uiteraard moeten er dan wel volwaardige alternatieven voor de auto komen.”

Auto’s worden elektrisch en zelfrijdend. Het bezitten van zo’n schone en slimme auto is toch niet bezwaarlijk?

“Wel als het om dezelfde aantallen auto’s gaat. Dan blijf je files en onbereikbare steden houden. Maar uiteindelijk gaat het om ons gedrag. Als ons reisgedrag hetzelfde blijft, zullen de problemen ook hetzelfde blijven.”

Kan technologie ons reisgedrag veranderen?

“Thales is in Hongkong bezig met een platform waarbij we met data kunnen meten en voorspellen hoe druk het op de perrons en in de ­treinen is op bepaalde tijden.

Als een reiziger dat weet, kan hij alternatieve manieren bedenken om ergens te komen. Hij kan dan een deelfiets nemen, gaan carpoolen of besluiten om eerder of later de ­metro te nemen. En als dat allemaal niet kan, is hij in ieder geval voor­bereid op het feit dat het druk is.

Met behulp van kunstmatige intelligentie en algoritmen kunnen we onze reis ook persoonsgebonden maken, door zelf aan te geven welk budget we hebben, dat we slecht ter been zijn of het liefst zo groen mogelijk reizen.”

Er is wel regie nodig voor al die data en al die partijen die vervoer aanbieden. Moeten we die aan de markt overlaten of aan de overheid?

“Het moet een combinatie zijn. Concurrentie zal op de markt worden uitgevochten, maar de overheid moet wel een gelijk speelveld scheppen. Aanbieders die toegang willen tot zo’n eenduidig mobiliteitsplatform moeten aan afspraken voldoen waarop de overheid moet toezien.”

Lees ook: 

Auto’s zijn niet langer heilig voor het deelplatform Uber. 

Om de kans op een succesvolle beursgang te vergroten, breidt het bedrijf uit met andere diensten.

In de Randstadrail zit de forens als een haring in de ton

De lightrail of sneltram is de toekomst van het openbaar vervoer. Nu de Randstad groeit als kool, moet er haast worden gemaakt met nieuwe verbindingen, zeggen de vervoersbedrijven.

Deel dit artikel