Autotechniek

Zijn dieselwagens viespeuken? ‘Nieuwe modellen maken de lucht zelfs schoner’

Activisten van Greenpeace demonstreren tegen vervuilende auto’s. Beeld AP

Hun slechte imago schaadt de verkoop van dieselauto’s. Maar nieuwe modellen zijn juist verrassend schoon.

De verkoop van nieuwe dieselauto’s in de Europese Unie nam af in het tweede kwartaal, terwijl de verkoop van benzineauto’s en elektrisch aangedreven voertuigen toeneemt. Dat meldt de Europese autobranche­organisatie Acea. 

De verkoop van dieselauto’s nam in het tweede kwartaal van dit jaar met ruim 16 procent af. Ze hebben nog een marktaandeel van 31,3 procent. Dat was een jaar eerder nog 36,3 procent. De oorzaak van deze daling moet worden gezocht in het imago van diesels, dat afgelopen jaren schijnbaar onherstelbare schade opliep. Steeds meer steden gingen op slot voor oudere auto’s met een diesel­motor en topmensen van grote autobouwers belandden in het gevang, omdat ze betrokken waren bij het ­dieselschandaal. In die zaak maakten Volkswagen, Audi en verschillende andere merken zich schuldig aan het aanbrengen van software in dieselmotoren die de uitstoot van die auto’s in emissietests beperkte.

De dieselmotor werd van een ­betrouwbare kilometervreter een ­boze geest die moet worden verdreven. Een viespeuk. “Terwijl ze dat al lang niet meer zijn”, zegt Bart Somers van het Zero Emission Lab van de Technische Universiteit Eindhoven. Somers is expert op het gebied van dieselmotoren en constateert dat deze fossiele verbrandingstechniek enorm sprongen heeft gemaakt. “Na het dieselschandaal hebben autofabrikanten het uitstootprobleem echt opgelost. Als je de nieuwste generatie dieselmotoren vergelijkt met de laatste benzine­motoren, zijn de diesels schoner.”

Fijnstof uit de lucht

Volgens Brits onderzoek in opdracht van het Duitse autoblad Auto Motor und Sport maken auto’s met moderne dieselmotoren de lucht vaak zelfs schoner. ‘Het klinkt vreemd, maar een diesel haalt vaak meer fijnstof uit de lucht dan hij toevoegt’, concluderen de onderzoekers na uitvoerige uitstoottesten met de dieseluitvoeringen van de BMW 740, Citroën C5 Aircross, Kia Optima en de VW Tiguan.

Somers onderschrijft de uitslag van het onderzoek: “Zeker wanneer je die auto’s laat rijden in vuile lucht. Als er in de omgeving veel fijnstofdeeltjes in de lucht zitten, zuigt de motor die op en filtert ze schoon. Wat de auto aan vieze deeltjes uitstoot, weegt daar niet tegenop.” Somers vindt het goed dat oude diesels uit steden worden geweerd. “Maar met de nieuwe generatie dieselmotoren moeten we blij zijn.”

Voorlopig profiteren auto’s met een andere aandrijflijn dan diesel. Het marktaandeel van personenwagens met een benzinemotor in de EU is nu 59,5 procent tegen 56,7 procent een jaar eerder. Auto’s die rijden op alternatieve brandstoffen (elektrisch, hybride, LPG) hebben nu 9,2 procent van de markt.

Lees ook
In 2030 zijn alle auto's van Volkswagen elektrisch

Vanaf 2026 draaien de Duitsers de benzine- en dieselmotoren definitief de nek om.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden