Platformverkoper

Zalando volgt het voorbeeld van Amazon en Bol.com en wil meer verkooppartners toelaten

Zalando exploiteert ook enkele fysieke outlet-winkels in Duitsland. Beeld ANP
Zalando exploiteert ook enkele fysieke outlet-winkels in Duitsland.Beeld ANP

Modewebwinkel Zalando wil nog veel meer verkooppartners toelaten op zijn site. Hoe groter het aanbod, hoe meer klanten is daarbij de gedachte.

Joost van Velzen

Zalando, het webwarenhuis voor kleding en schoenen, ontwikkelt zich hoe langer hoe meer in de richting van een platform voor verkooppartners. Op het moment is 30 procent van het assortiment afkomstig van andere winkeliers dan Zalando. Dat moet in 2025 ongeveer de helft zijn, zei directeur en mede-oprichter David Schneider dinsdag.

Met het verder omkatten naar een breder platform voor tal van verkooppartners slaat het van oorsprong Duitse Zalando (opgericht in 2008) dezelfde weg in als grote collega-webwinkels zoals Amazon en Bol.com. Die laatste online winkel laat inmiddels tienduizenden retailers toe op zijn site, die samen goed zijn voor meer dan 60 procent van de omzet van het webwarenhuis.

Volgens Olaf Zwijnenburg, specialist retail bij Rabobank, is de beweging van eigen winkel naar platform voor anderen een logische: “Je relevantie voor de consument neemt toe als je aanbod groter is. In theorie is het beter voor je marge als je alles zelf verkoopt, maar uiteindelijk wil je zoveel mogelijk mensen naar je toe trekken en dat lukt beter met een veel breder assortiment.”

‘Nooit meer naar een ander’

Zalando-baas Schneider ziet dat ook zo. De doelstelling van het bedrijf is, zo zei hij, ‘dat je nooit meer ergens anders naartoe hoeft voor mode’. Kennelijk denken ook veel consumenten er zo over want het aantal klanten in Europa groeide in een jaar tijd met meer dan 10 miljoen. Zalando claimt dat het alles bij elkaar nu 48,5 miljoen klanten heeft in 23 markten in Europa.

Samen zijn deze klanten goed voor 7,5 miljard websitebezoeken. Bovendien bestellen ze meer. Een klant van Zalando doet in een jaar tijd gemiddeld 5,2 bestellingen. Een jaar eerder lag dat gemiddelde nog op 4,8. Door het vele thuiswinkelen groeide de omzet met bijna 30 procent tot 10,4 miljard euro in 2021. De netto winst steeg ook, van ruim 226 miljoen euro in 2020 naar 234,5 miljoen euro vorig jaar. Omdat de pandemie flink is afgezwakt verwacht Zalando dit lopende boekjaar minder groei.

Wat het verduurzamen van de bedrijfsvoering betreft, zegt Zalando ‘nog steeds in een testfase’ te zitten en zich te ‘richten op het opschalen van zijn initiatieven”, verklaart het bedrijf. Een belangrijk speerpunt is het vergroten van het aanbod tweedehands kleding.

Verleiden

Om het klantenbestand vast te houden en verder uit te bouwen, is er nog wel veel werk aan de webwinkel. Schneider wil met name de app verleidelijker maken. Om het lifestyle-gevoel te accentueren zijn in sommige landen Apple smartwatches aan het assortiment toegevoegd. Maar mode blijft de basis, stelt de ceo.

Rabobank-specialist Zwijnenburg: “Merken worden belangrijker dan retailers. Dat is ook voor de merken zelf interessant omdat ze op zo'n platform als Zalando verzekerd zijn van een enorm veel traffic.”

Nederland is een belangrijke markt voor Zalando. Eind vorig jaar opende de online winkelbedrijf zijn grootste distributiecentrum van Europa in Bleiswijk. 140.000 vierkante meter groot. Winkeliers van de geplaagde mode- en schoenenbranche in de Nederlandse winkelstraten noemen Zalando regelmatig als voorname bedreiging.

Toch ziet Zwijnenburg genoeg kansen voor de kleine winkel in de straat. “Bijvoorbeeld door een lokale online gemeenschap op te bouwen. Met een exclusiever assortiment dan die webreuzen kun je dan via je eigen lokale platform loyaliteit creëren en daarmee de toeloop naar je fysieke winkel aanjagen.”

Lees ook:

Amazon en Zalando draaien ongekend goede omzet dankzij coronacrisis, krijgen ze straks concurrentie?

Grote online verkoopplatforms varen wel tijdens de crisis. Maar krijgen zij er op termijn niet juist veel concurrentie bij van winkels die er een webshop bij nemen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden