Internetprovider

XS4All blijft voor KPN een hoofdpijndossier

Beeld ANP

KPN wil het merk XS4All toch behouden. Maar of de klanten van de provider nu helemaal tevreden zijn, is maar de vraag.

KPN nam gisteren de opvallende beslissing het merk XS4All toch te behouden. Het bedrijf deed er sinds januari 2019 juist alles aan om de internetprovider de nek om te draaien.

Nu is het nog maar de vraag wat precies behouden blijft, behalve de naam en de klantenservice van XS4All. Voor de huidige klanten verandert er voorlopig niets, maar nieuwe klanten gaat KPN niet meer werven voor de internetprovider. De techniek en de organisatie achter XS4All wordt geïntegreerd binnen KPN. En KPN wil – onder KPN-vlag – met het XS4All-personeel ook een nieuw ‘XS4All-achtig’ merk voor breedbandinternet gaan maken voor het hogere segment.

Geen wonder dus dat het actie­comité ‘XS4All moet blijven’ gisteren stelde dat KPN klanten van de internetprovider een rad voor ogen draait. Volgens het comité wordt XS4All nu een KPN-afdeling waar op alles ‘een XS4All-sticker wordt geplakt’, maar blijft er van de identiteit van de internetprovider weinig over.

Een petitie en een juridische strijd

Het is de zoveelste episode in de bedrijfsruzie die zich voltrekt sinds Maximo Ibarra, de vorige topman van KPN, in januari 2019 besloot afscheid te nemen van de merken Telfort en XS4All, ten faveure van het hoofdmerk KPN.

Dat vervolgens ruim 53.000 mensen de petitie ‘XS4All moet blijven’ ondertekenden, leek de top van KPN niet te kunnen overtuigen. Ook een juridische strijd met de ondernemingsraad van XS4All bracht KPN niet op andere gedachten. KPN won vorige maand de rechtszaak, maar het publicitaire drama was ondertussen compleet.

Tijdens de rechtszaak bleek hoe KPN in de loop der jaren steeds meer had geknabbeld aan de zelfstandigheid van XS4All binnen het concern. Het geel van XS4All kleurde langzaam maar zeker steeds meer groen. Dat is op zich niet gek, ruim twintig jaar na de overname in 1998. En waarschijnlijk had KPN rustig verder kunnen gaan met de integratie van de organisatie van XS4All als de top niet de keuze had gemaakt het merk te schrappen. 

Anders dan Telfort bleek het merk XS4All een wel hele trouwe schare fans, sympathisanten en klanten te hebben. Gezien het van oorsprong eigenzinnige karakter van de internetprovider had KPN kunnen voorspellen dat het opheffen van het bedrijf niet zonder slag of stoot zou gaan.

Nu keert KPN dan toch terug op haar schreden vanwege alle ophef: een stap die kort na de succesvolle petitie misschien nog geloofwaardig was geweest, maar nu niet meer. Het lijkt erop dat KPN zich door zo lang krampachtig vast te houden aan het opheffen van XS4All, in de voet heeft geschoten.

Freedom Internet is een nieuwe provider, opgericht door XS4All-klanten. Beeld ANP

Het protest en de vele steunbetuigingen leidden vorig jaar tot een succesvolle crowdfundingscampagne om een opvolger voor XS4All in het leven te roepen. Het benodigde startkapitaal van 2,5 miljoen euro was snel opgehaald en in november 2019 werd Freedom Internet gelanceerd. Inmiddels zijn er veertien mensen in dienst genomen en gaat de internetprovider eind maart dit jaar van start. Zo heeft KPN er in de toch al competitieve markt een concurrent bij, die alles in het werk zal stellen om de 240.000 klanten die XS4All begin 2019 nog telde, zover te krijgen om over te stappen.

De ironie wil dat juist de harde concurrentie vorig jaar reden was voor KPN om XS4All op te heffen.

Lees ook:
Nieuwe KPN-topman lijkt erop te hinten dat XS4All misschien wel kan blijven

De nieuwe KPN-topman Joost Farwerck zei in oktober in gesprek te gaan met XS4All om een gang naar de rechter te voorkomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden