Beursgang

WeTransfer wil fatsoenlijk blijven, ook als het naar de beurs gaat

WeTransfer wil er zelf niets over zeggen, maar het lijkt erop dat het bedrijf een beursgang voorbereidt. Beeld ANP
WeTransfer wil er zelf niets over zeggen, maar het lijkt erop dat het bedrijf een beursgang voorbereidt.Beeld ANP

Bestandenverzendbedrijf WeTransfer gaat naar de beurs, naar verluidt. Tot nu toe gedijde het naar eigen zeggen juist zónder het grote geld.

Het is altijd best een sympathiek bedrijf geweest, en dat vinden ze zelf ook. Drie mannen bedachten het in 2009: Bas Beerens, Rinke Visser en Ronald Hans - destijds beter bekend als blogger Nalden. Nieuw was het niet, want er waren al andere internetdiensten die zich toelegden op het verzenden van bestanden die zo groot zijn dat ze niet gewoon per mail verstuurd kunnen worden. YouSendIt heette er een, en met een knipoog naar die naam noemden de drie hun eigen bedrijf WeTransfer.

YouSendIt bestaat niet meer. Maar WeTransfer wordt door 70 miljoen mensen in 195 landen gebruikt en per maand worden anderhalf miljard bestanden verstuurd. Wat het verschil maakte? Dat de site met liefde is gemaakt, zei Nalden een paar maanden geleden in een interview met website Baaz. “Kwaliteit is de norm.”

Dat zit ‘em niet in de techniek om twee gigabytes te versturen (in plaats van de zes megabytes van een gewone mail), want die is niet zo bijzonder. Het gaat om de advertenties. WeTransfer koos ervoor om die mooi vorm te geven, als in tijdschriften, en niet de oerlelijke banners te gebruiken die op veel sites gewoon zijn. “Fullscreen foto’s die subtiel onderdeel zijn van de site”, zo omschrijft Nalden het. En die blijken voor adverteerders zo goed te werken dat zij als het ware in de rij staan om bij WeTransfer terecht te kunnen.

Groei ging stapsgewijs

Voor gewone gebruikers is WeTransfer gratis, maar vooral dankzij die advertenties en ook met betaalde extra services maakt WeTransfer al sinds 2013 winst, tien miljoen euro in 2019. En het bedrijf groeit. In 2015 stak een investeerder er 22 miljoen euro in, anderhalf jaar geleden werd nog eens 35 miljoen opgehaald. Er werken nu tweehonderd mensen, de meeste in Amsterdam, een deel ook in Los Angeles. Volgens analisten is het bedrijf inmiddels 1 miljard euro waard.

Die groei ging stapsgewijs en doordat het grote geld een aantal jaren uitbleef, kon WeTransfer zijn eigen cultuur ontwikkelen, schreef creatief directeur Damian Bradfield een jaar geleden. In een boek uitte hij toen stevige kritiek op internetgiganten als Facebook en Google - “60 procent van het internet kan weg”, zei hij daarover in een interview met het Financieele Dagblad.

Maar WeTransfer afficheert zich als fatsoenlijk. De cultuur van het bedrijf houdt onder meer respect voor klanten in, schreef Bradfield in zijn boek, en een bescheiden gebruik van de data die zij leveren. Ja, voegde hij eraan toe, dan laat je als bedrijf wel veel geld liggen, maar het levert vertrouwen op. Dat WeTransfer 30 procent van zijn advertentieruimte weggeeft aan kunstenaars en goede doelen, past ook bij de cultuur die het wil uitdragen.

Ervaring met een beursgang

Nu lijkt WeTransfer een beursgang voor te bereiden. Dat meldde althans de Engels nieuwszender Sky News deze week - het bedrijf zelf wil niets kwijt over wat het ‘speculatie’ noemt. Topman Gordon Willoughby zinspeelde twee jaar geleden al op een gang naar de beurs en afgelopen najaar trok het bedrijf voor het eerst een financiële baas aan, Melissa Nussbaum. Die moet helpen om ook de andere apps van het bedrijf - zoals Paper, een app om tekeningen mee te maken - winstgevend te maken. Én ze heeft ervaring met het voorbereiden van een beursgang.

Tot nu toe is WeTransfer niet al te afhankelijk geweest van investeerders, zei mede-oprichter Nalden een paar jaar geleden nog. “Daardoor kun je een eigen koers blijven varen.” En creatief directeur Bradfield herhaalde vlak voor de jaarwisseling dat hij voor 2021 hoopt op een ‘gezonder, doordachter, betrouwbaarder en gecertificeerd internet’, vrij van de algoritmen van de internetgiganten.

Wat er van die eigen koers overblijft na de beursgang waarover WeTransfer volgens de geruchten nu met banken praat? Het bedrijf zelf wil er niets over zeggen - het zijn tenslotte slechts geruchten.

Lees ook:

Airbnb doet een gooi naar de beurs om verder te groeien

Hoewel de coronacrisis het internetbedrijf in het hart heeft getroffen denkt verhuurplatform Airbnb nog volop te kunnen groeien. “Ze willen hét adres zijn voor alles wat reserveerbaar is voor op reis.”

WeTransfer krijgt wel erg veel geld

Kapitaalinjectie voor eenvoudig Nederlands bedrijfje kan duiden op nieuwe internetbubbel

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden