Digitalisering van de arbeidsmarkt

Werkzoekende vijftigplussers testen hun digitale vaardigheden in een online escaperoom

Sandra Meessen in haar werkkamer thuis op zolder.  Beeld Maartje Geels
Sandra Meessen in haar werkkamer thuis op zolder.Beeld Maartje Geels

Corona versnelt de digitalisering van de arbeidsmarkt. Een uitdaging voor sommige werkzoekende vijftigplussers. Een nieuw programma moet hun digitale zelfvertrouwen opkrikken.

Corona versnelt de digitalisering van de arbeidsmarkt. Een uitdaging voor sommige werkzoekende vijftigplussers. Een nieuw programma moet hun digitale zelfvertrouwen opkrikken.

“Dames, dames, laten we even rustig nadenken”, zegt Sandra Meessen uit Vinkeveen tegen haar beeldscherm. Ze richt zich tot de vier andere vrouwen met wie ze vandaag een online spel speelt, dat gaat om het ontsnappen uit een escaperoom. Ze hebben elkaar vijf minuten geleden leren kennen via Zoom, en hebben twee dingen met elkaar gemeen: ze zijn vijftigplussers en op zoek naar werk.

Het samen oplossen van online puzzels is onderdeel van het nieuwe trainingsprogramma van JobOn, de landelijke vrijwilligersorganisatie voor werkzoekenden. In dat programma, Futurelab50+, leren vijftigplussers welke digitale vaardigheden ze al hebben en waar ze nog beter in kunnen worden. Projectmanager Petra van der Vlugt: “Bij deze doelgroep zijn sommige digitale vaardigheden geen vanzelfsprekendheid terwijl werkgevers, zeker van sollicitanten in coronatijd, die vaardigheden wel verwachten.”

Het online programma duurt drie maandagen en begint met de escaperoom. Daarna volgen online trainingen over de digitalisering van de arbeidsmarkt en de banen van de toekomst. Het programma moet het digitale zelfvertrouwen van werkzoekende vijftigplussers vergroten, zegt Van der Vlugt. Deelname aan het programma is gratis, elke maand is er plek voor vijftig deelnemers.

Merel doet ook mee om een netwerk op te bouwen

Terug naar de escaperoom. Deelnemer Merel uit Zaltbommel beschouwt zichzelf zeker niet als digibeet, maar doet ook mee om andere werkzoekenden te ontmoeten, een netwerk op te bouwen. Tegelijkertijd merkt ze wel het verschil met jongere mensen. “Die twintigers zijn gewoon veel handiger en sneller online”, zegt ze. Ze ziet het bijvoorbeeld bij haar dochters. “Die pakken dingen sneller op. Ik heb nog meegemaakt dat de eerste computer op mijn toenmalige stageplek verscheen, dat kunnen zij zich niet voorstellen.”

De rest van het escaperoomgroepje knikt instemmend. Een van de deelnemers – bij wie het videobeeld is uitgevallen door verbindingsproblemen – voegt daaraan toe verwend te zijn door de IT-helpdesk bij haar oude werkgever. “Die mensen losten al mijn computerproblemen op. Nu ik een nieuwe baan zoek wil en moet ik zelf weten hoe het werkt.”

Om de escaperoom uit te spelen zijn online basisvaardigheden nodig. De deelnemers krijgen een video te zien van de topman ‘Mark Suikerberg’ van een fictief Telecombedrijf. Zijn bedrijf wordt zogenaamd aangevallen door hackers. Hij zoekt een nieuwe medewerker die de aanval kan tegenhouden. Het is aan de deelnemers van de escaperoom om door het oplossen van online raadsels de meest geschikte kandidaat te kiezen.

Via Facebook moeten ze uitzoeken waar de sollicitanten wonen, en door gebruik te maken van Google Maps moeten ze te weten komen of ze vanaf hun woonplaats wel snel genoeg bij het bedrijf kunnen zijn om de aanval te stoppen. Via WhatsApp houden ze contact met de topman, een werknemer van JobOn. Ondertussen dringt de tijd en moeten er sommen worden opgelost.

‘Hé, hoe werkt dat, WhatsApp gebruiken via je computer?’

Gaandeweg leren ze van elkaar. “Hé, hoe werkt dat, WhatsApp gebruiken via je computer?”, zegt Merel tegen Sandra Meessen, die haar computerscherm met de groep deelt. Meessen, die in de afgelopen jaren twee keer haar baan verloor door reorganisaties, begint aan een uitleg, maar wordt dan onderbroken. De volgende opdracht komt binnen in de appgroep en ze hebben maar beperkt de tijd. “Dit moet later jongens, we moeten door!”, zegt de kandidaat van wie het videobeeld is uitgevallen.

Projectleider Van der Vlugt: “Het is geweldig als ze straks een overstap maken naar een baan in de IT, maar voor nu is het belangrijker dat ze ontdekken waar zij nu staan in de ‘digitale wereld’ en waarin ze zich nog verder willen ontwikkelen. Dat alles op een leuke en luchtige manier.”

De vrouwen zijn fanatiek en er wordt veel gelachen. Vooral als ze erachter komen dat ze een vrij opvallend antwoord al die tijd over het hoofd hebben gezien. Op bijna iedere goede oplossing volgt wel een “Yes!” of “Ja!”, onmiskenbare vreugdekreten.

Aan het einde van het spel lijkt het alsof ze elkaar al best lang kennen. Merel: “Nu we klaar zijn, wil ik het toch weten: hoe krijg je WhatsApp op de computer?”, zegt ze. Sandra Meessen legt het haar uit. Projectleider Van der Vlugt: “Deelnemers leren vaak nog het meeste van elkaar”.

De volledige naam van Merel is bekend bij de hoofdredactie.

Lees ook:

Thuiswerken als digibeet: wie helpt je bij wifiproblemen?

Thuiswerken is niet makkelijk als je digibeet bent. Voor mensen die er echt niet uitkomen, is er een digicoach.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden