Onderzoek

Werknemers vinden dat bedrijven te weinig doen om elektrisch rijden te stimuleren

Hoewel de meeste mensen hun stekkerauto thuis opladen, is er behoefte aan meer laadpalen op de werkplek. Beeld ANP
Hoewel de meeste mensen hun stekkerauto thuis opladen, is er behoefte aan meer laadpalen op de werkplek.Beeld ANP

Het aantal laadplekken op het werk en het aanbod van elektrische leaseauto’s voor werknemers blijft achter, blijkt uit onderzoek. 

Wie een goede werkgever wil zijn, moet meer investeren in het aantrekkelijker maken van elektrisch rijden. Dat betekent meer laadpalen op de parkeerplaats bij het kantoor en het aanbieden van elektrische leaseauto’s voor werknemers. Dat blijkt uit marktonderzoek van laadbedrijf EVBox, uitgevoerd door Ipsos, onder 3600 personen uit zes Europese landen. Van deze respondenten rijden er 600 in een elektrische of hybride auto.

Hoewel veruit de meeste van deze bestuurders hun stekkerauto thuis opladen (73 procent), merkt 29 procent dat er op het werk niet altijd plek is om te laden. Van de deelnemers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk heeft 20 procent geen mogelijkheid om op het werk te laden. 32 procent van de geënquêteerden wil dat zijn werkgever een snellader op de parkeerplaats installeert. Van de Nederlandse deelnemers die aangaven dat hun volgende auto zeker of hoogstwaarschijnlijk een elektrische zal zijn, wil 52 procent werken voor een bedrijf dat ook elektrische leaseauto’s aanbiedt.

“Elektrisch rijden neemt een vlucht”, constateert Simone Maase, projectleider e-mobility bij onderzoeksprogramma Urban Technology aan de Hogeschool van Amsterdam. De hogeschool verzamelt data over het gebruik van openbare laadpalen. De gegevens laten zien dat er in de lockdown tijdens kantooruren minder vaste gebruikers bij laadpalen verschijnen. “In absolute zin zien we dat het aantal kilowattuur dat tijdens een sessie geladen wordt, stijgt. Er komen steeds meer volledig elektrische auto’s met grotere batterijen op de weg.”

De vraag naar laadstations op de werkplek blijft groot

De hogeschool heeft weinig data over laadpalen op bedrijfsparkeerplaatsen, maar dat de vraag naar laadstations op de werkplek groot blijft, staat volgens Maase vast. Ook als mensen na corona vaker thuis blijven werken. “Het effect van thuiswerken weegt niet op tegen de groei van het wagenpark van elektrische auto’s.” Volgens Maase kan Nederland die groei  goed aan: “De uitbreiding van de laadinfrastructuur gaat gelijk op met de toename van het aantal elektrische auto’s”.

Bij bedrijven gaat het niet zo hard. Laadspecialist ChargePoint laat weten dat snelladers voor de werkplek relatief duur zijn, in aanschaf en gebruik. Branchegenoot PARKnCHARGE ziet een achterblijvende vraag van bedrijven. Een woordvoerder: “De animo bij werkgevers is aanzienlijk minder dan bij particulieren”. 

Ook bij het aanbieden van elektrische leaseauto’s moeten vooral Nederlandse werkgevers er harder aan trekken. Alleen Franse bedrijven scoren in het onderzoek slechter. Zo werkt 17 procent van de Nederlandse respondenten voor een bedrijf dat elektrische leaseauto’s beschikbaar stelt. In het Verenigd Koninkrijk biedt 27 procent van de bedrijven die optie en in Noorwegen 21 procent.

Lees ook:

Met zijn allen aan de stekkerauto? Dan heeft de automobilist wel wat hulp nodig

Elektrisch rijden wordt uiteindelijk de norm, maar er zal nog veel benzine en diesel door de slangen van de tankstations vloeien voor het zover is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden