Thuiswerken

Werknemers in de zakelijke dienstverlening zijn thuis veel productiever

Werkgevers in de zakelijke dienstverlening zien dat hun werknemers thuis harder werken dan op kantoor. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Werkgevers in de zakelijke dienstverlening zien dat hun werknemers thuis harder werken dan op kantoor.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Bedrijven in de administratie, verzekeringen, architectuur, reclame of andere zakelijke dienstverlening zagen de productiviteit van thuiswerkend personeel omhoog schieten. Sommigen denken al aan afscheid nemen van het kantoor.

De corona-uitbraak is een geluk bij een ongeluk voor de zakelijke dienstverlening. Door het verplichte thuiswerkadvies zien werkgevers dat hun werknemers thuis harder werken dan op kantoor. Dat blijkt uit de MKB-Barometer – een enquête van Teamleader, een leverancier van bedrijfssoftware – onder 300 Nederlandse midden- en kleine bedrijven (mkb) uit de zakelijke dienstverlening.

Onder meer accountants, juristen, communicatiemedewerkers, architecten en financieel adviseurs zijn ondervraagd over de impact van een jaar corona op hun werknemers. Een op de drie ondervraagde mkb’ers ziet dat werknemers thuis minder tijd verspillen dan op kantoor. Ze zijn bijvoorbeeld veel minder tijd kwijt bij de koffieautomaat, waar normaal een praatje wordt gemaakt met collega’s.

Dat verklaart deels waarom werkgevers zien dat het werken op afstand vaker een positief, dan een negatief effect heeft op de arbeidsproductiviteit van werknemers. Al is er wel een verschil tussen werknemers met en zonder kinderen. Vooral die laatste groep werkt binnenshuis harder door. Bijna een kwart (22 procent) van de werkgevers stelt vast dat werknemers zonder kinderen productiever zijn dan collega’s met kinderen.

Goed werkgeverschap aan de keukentafel

Vier op de tien ondernemers zijn door het afgelopen jaar helemaal om, en willen werknemers ook na deze crisis vaker laten thuiswerken dan voorheen. Evenveel ondernemers laten weten dat ze straks een kleiner of zelfs helemaal geen kantoor meer gaan gebruiken.

Het werken in de woonkamer of aan de keukentafel vraagt wel om andere vormen van goed werkgeverschap, beseffen de bedrijven. Ze moeten er nu voor zorgen dat hun personeel gezond en gemotiveerd blijft, terwijl zij daar op afstand minder grip op hebben. Om dat toch voor elkaar te krijgen investeren vier op de tien mkb-bedrijven in coronatijd meer in het welzijn van werknemers.

Met name het stimuleren van een dagelijkse wandeling, het geven van kortingen op gezonde maaltijden en het organiseren van (online) sportlessen zijn populair. Het overgrote deel van de ondervraagde werkgevers is ook een stuk flexibeler als het gaat om werktijden: bijna twee derde hanteert geen vaste werkuren meer, zolang het werk maar wordt gedaan.

Virtuele vrijdagmiddagborrel

De geënquêteerde bedrijven waren het afgelopen jaar ook druk met het bevorderen van sociaal contact tussen collega's, bijvoorbeeld door het organiseren van digitale evenementen zoals een virtuele vrijdagmiddagborrel of een digitaal personeelsfeest. En er werd vaker hulp geboden om de werkplek op orde te maken. Zoals het faciliteren van goede software, een laptop, een in hoogte verstelbaar beeldscherm of een ergonomische bureaustoel voor in huis.

Al met al gaat het thuiswerken ze goed af, laten de mkb’ers weten. Ook bij bedrijven die zijn getroffen door de pandemie had dat in ruim de helft van de gevallen geen blijvend negatief effect. Bijna een kwart geeft zelfs aan dat corona positief heeft uitgepakt voor hun bedrijfsresultaten. Zo heeft meer dan driekwart van de mkb’ers in de zakelijke dienstverlening geen medewerkers hoeven ontslaan, 19 procent heeft zelfs meer personeel aangenomen.

Lees ook:

Nederlander ruilt dit jaar graag de salarisverhoging in voor extra vakantie

Loonsverhoging? Werknemers nemen nu net zo lief een extra dagje vrij. Uit solidariteit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden