UWV

Werkgevers zijn ontevreden over de samenwerking met het UWV

UWV Beeld Studio Vonq

Ontevreden werkgevers lopen te hoop tegen het UWV en haar langdradige procedures. Een werkgroep moet verbetering brengen. 

Werkgevers, juristen en bedrijfsartsen zijn ontevreden over uitkeringsinstantie UWV. Zij klagen met name over procedures rondom arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. De werkgevers vinden de motivatie voor een afwijzing van een WIA-uitkering voor een medewerker vaak onduidelijk. “Het UWV stuurt dan een heel omslachtige brief met standaardtaal. Daar snapt een leek helemaal niets van”, zegt Arno Linkels. 

Linkels richtte een werkgroep op om hierover met het UWV in gesprek te gaan. Daarnaast is hij directeur van Wegeon, een organisatie die grote en kleine werkgevers helpt om het aantal arbeidsongeschikten onder het personeel zo laag mogelijk te houden. “Door die onduidelijkheid bij het UWV is het heel moeilijk om bezwaar aan te tekenen. Je weet immers niet waar de beslissing op gestoeld is.”

Verder lopen werkgevers volgens hem tegen ellenlange procedures aan, veroorzaakt door een personeelstekort bij de instantie. Daarnaast zouden verschillende UWV-kantoren ook nog eens verschillend beleid voeren, dat daarom wat willekeurig op Linkels overkomt. Plat gezegd kent de ene locatie makkelijker een uitkering toe dan de ander, stelt hij. 

En tot slot is er geen oog meer voor de individuele zieke werknemer, zegt Linkels. “Het UWV kijkt vooral of de procesgang klopt, of werkgevers van hun kant aan alle verplichte stappen voldoen. Maar het menselijke aspect is ver te zoeken.”

Open brief over UWV-dienstverlening

Volgens Linkels moet er snel een verbeterslag komen als het UWV haar taken ‘naar behoren wil kunnen uitvoeren’. Hij publiceerde afgelopen februari een open brief aan bestuursvoorzitter Fred Paling waarin hij zijn persoonlijke irritaties over de UWV-dienstverlening van zich afschreef. Het UWV nodigde Linkels daarop uit voor een ‘koffie-moment’. Dat bleek vruchtbaar en voor herhaling vatbaar, op voorwaarde dat hij bij werkgevers en andere betrokkenen peilde of zij dezelfde ervaringen hadden met die dienstverlening.

En nu is er dus een werkgroep. De afgelopen weken zette Linkels bovendien een enquête uit op Linked­In, waarop zo’n 640 reacties kwamen. De helft daarvan geeft het UWV in het algemeen een onvoldoende. Tweederde noemt de beslissingen van het UWV rondom zieke werknemers onbegrijpelijk. Het onderzoek is niet afgenomen onder een willekeurige groep bedrijfsartsen en werkgevers, waardoor de uitslag vertekend kan zijn: mogelijk reageerden vooral geïrriteerde betrokkenen. Wel kan Linkels de uitslag gebruiken als voorbereiding op het gesprek dat komende maand volgt.

Veel van de problemen waar werkgevers tegenaan lopen komen voort uit personeelstekorten bij het UWV. Zoals de brieven in standaardtaal, of de beperkte aandacht voor individuele gevallen. De vraag is of gesprekken wel zin hebben als de oorzaak simpelweg een gebrek aan middelen is. Linkels noemt dat personeelstekort ‘hun probleem’. “Het is hun wettelijke taak om mensen goed bij te staan in arbeidsongeschiktheid.” 

Mogelijkheden tot verbetering

Maar hij ziet alsnog mogelijkheden tot verbetering. “Zo blijken UWV-artsen helemaal niet met elkaar in gesprek te gaan over de bezwaarprocedures die ze verliezen, bijvoorbeeld in de rechtszaal. Terwijl ze veel tijd kunnen besparen door niet onnodig te procederen.” Dat zijn het soort zaken waarmee de werkgroep tot verbeteringen wil komen.

Het UWV waardeert het initiatief van de werkgroep, laat woordvoerder Sascha Elzinga weten. Signalen via sociale media spelen sowieso een steeds grotere rol, zegt ze. “Deze gesprekken zijn voor ons een manier om te horen welke ervaringen mensen met ons hebben. Dit betekent niet dat we altijd meteen een oplossing hebben, maar samen kunnen wij hier naar kijken.” 

Ze zegt dat het UWV het afgelopen jaar veel personeel heeft geworven. Deze nieuwe artsen en arbeidsdeskundigen volgen eerst enkele jaren een opleiding. “Hierdoor zijn zij niet meteen direct volledig inzetbaar. Het opleiden van nieuwe artsen is een investering voor de lange termijn.”

Lees ook:

Klanten geven UWV een mager zesje

Zijn de klanten van het UWV tevreden over de geplaagde organisatie? Het kan beter, blijkt uit een nieuw inspectierapport over de uitkeringsinstantie.

UWV stapelt weer eens fout op fout

In interne kwaliteitsrapporten van het UWV kleuren de staatjes veelvuldig rood van de vele onvoldoendes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden