Online winkelen

Wehkamp profiteert van tuinierende en meubelkopende thuiswerker en boekt een recordomzet

In 2015 opende koning Willem-Alexander het nieuwe distributiecentrum van webwinkel Wehkamp in Zwolle. Beeld EPA
In 2015 opende koning Willem-Alexander het nieuwe distributiecentrum van webwinkel Wehkamp in Zwolle.Beeld EPA

Wehkamp had het moeilijk, tot de coronacrisis uitbrak. Nu draait het bijna zeventigjarige Zwolse bedrijf een recordomzet.

Webwinkel Wehkamp neemt kleertjes.com over, een van de grotere webwinkels voor kinderkleding in Nederland. Wehkamp is door de toegenomen populariteit van onlinewinkelen het afgelopen jaar al hard gegroeid, maar blijft kijken naar verdere groeimogelijkheden. Topman Graham Harris sluit andere overnames en samenwerkingen in de toekomst dan ook niet uit.

Bij kleertjes.com werken ongeveer vierhonderd mensen. Bij de overname, waarover een voorlopige overeenkomst is gesloten, zullen geen banen verloren gaan en de twee locaties, het distributiecentrum in ’s-Heerenberg en het kantoor in Hilversum, blijven bestaan. Kleertjes.com zal een aparte website blijven. Wel gaat Wehkamp in de toekomst eigen assortiment toevoegen. Hoeveel geld er met de deal is gemoeid, wordt niet naar buiten gebracht.

De omzet van Wehkamp steeg het afgelopen boekjaar, dat begin april eindigde, naar 729,5 miljoen euro. Dat is ruim een vijfde meer dan de bijna 597 miljoen euro omzet van een jaar eerder. De brutowinst steeg daarbij tot 57 miljoen euro, van ruim 16 miljoen euro in het voorgaande jaar. Wehkamp telt inmiddels 2,5 miljoen klanten. Dat is bijna een vijfde meer ten opzichte van vorig jaar.

Focus op wonen en familie

In 2019 was de financiële positie van Wehkamp niet best. Het bedrijf draaide toen 27 miljoen euro verlies. Het Nederlandse bedrijf, dat in 1952 begon als een postorderbedrijf, had het zwaar. En toen kwam de crisis. Toch noemt Harris die niet de redding van het bedrijf. De strategie om te veranderen was volgens hem al eerder ingezet. Wehkamp richt zich al enkele jaren meer op wonen en familie, vertelt hij.

In de categorie wonen – inclusief tuin – lukte het, mede dankzij de vele thuiswerkers, om 40 procent groei te laten zien. Bij schoonheidsproducten en kindermode ging het om bijna een verdubbeling. Harris: “Het winkellandschap is structureel veranderd. Online is door de pandemie versneld en dat blijft zo.”

Het goede nieuws voor Wehkamp is dat het bedrijf door de lockdown niet alleen veel nieuwe klanten heeft gekregen, maar ook mensen terug zag komen die al lange tijd niets hadden besteld. “Het is aan ons om deze groep vast te houden.”

Samenwerking met tv-kok Miljuschka Witzenhausen

Behalve de verschuiving naar online door de pandemie helpen samenwerkingen met andere merken en bekende personen, zoals Hema en tv-kok Miljuschka Witzenhausen, ook mee. Wehkamp zegt de afgelopen jaren daarnaast veel te hebben geïnvesteerd in technologie, automatisering en infrastructuur. Wehkamp wil later dit jaar bijvoorbeeld ook bezorging op de dag van bestelling mogelijk maken. Daarvoor werkt Wehkamp samen met bezorgpartner DHL.

Verstoringen in de internationale scheepvaart zorgden recentelijk wel voor vertragingen bij de levering van sommige producten, zoals tuinmeubelen. Die werden door het wereldwijde containertekort dat door de pandemie ontstond later bezorgd. Waarschijnlijk houdt deze situatie nog even aan. Topman Harris verwacht dat de leveringsproblemen in de meubeltak tijdens de feestdagen aan het einde van het jaar nog niet opgelost zijn.

De modetak, het belangrijkste onderdeel van Wehkamp, heeft geen problemen. Harris verwacht dat de vraag in de categorie damesmode zal aantrekken na de pandemie.

Lees ook:

De ene winkel staat op omvallen door corona, de ander floreert juist

Als het over de staat van het Nederlandse winkelbestand gaat, is dat meestal geen vrolijk verhaal. Althans niet voor de winkelstraat. Wel voor de digitale winkelsnelweg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden