Jaarcijfers KLM-Air France

Weer miljardenverlies voor Air France-KLM, maar het herstel is ingezet

KLM hoopt dat de PCR-testverplichting voor gevaccineerde reizigers die van buiten de EU naar Nederland reizen, snel wordt opgeheven. Beeld Reuters
KLM hoopt dat de PCR-testverplichting voor gevaccineerde reizigers die van buiten de EU naar Nederland reizen, snel wordt opgeheven.Beeld Reuters

Air France-KLM heeft ook het tweede coronajaar met een miljardenverlies afgesloten, al was er gedurende het jaar sprake van herstel.

ANP

Het aandeel Air France-KLM moest het donderdag flink ontgelden op de beurs in Amsterdam, met een min van 6 procent in het begin van de dag. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie kwam met cijfers die slecht vielen bij beleggers. Het bedrijf leed vorig jaar een verlies van 3,3 miljard euro vanwege de coronacrisis.

Vooral in de eerste helft van het jaar had het bedrijf flink last van de beperkingen door de coronamaatregelen. In de loop van het jaar ging het wel beter voor Air France-KLM. Het verlies in het slotkwartaal was nog ‘maar’ 127 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode een jaar eerder nog een min van dik 1 miljard euro.

Air France-KLM profiteerde vooral van de opening van de grenzen door de Verenigde Staten. De lange vluchten zijn voor de luchtvaartcombinatie heel belangrijk voor de winst.

‘2022 wordt een overgangsjaar’

KLM-topman Pieter Elbers noemt 2022 een overgangsjaar, waarbij het herstel uit de crisis zal doorzetten. Hij ziet dat in belangrijke bestemmingen in Azië het sentiment ten goede aan het keren is. Dat gebeurt onder meer in Singapore en Zuid-Korea. “Het is ook positief dat de kleurcoderingen in Nederland op geel gaan en dat de quarantaineverplichting is opgeheven”, aldus Elbers.

De volgende stap richting herstel noemt hij dat de PCR-testverplichting wordt opgeheven voor gevaccineerde reizigers die van buiten de EU naar Nederland reizen. Elbers krijgt bij dit verzoek steun van de internationale brancheorganisaties IATA.

IATA wil – en dat zal niemand verbazen – dat alle reisbelemmeringen worden opgeheven, zoals quarantaine- en testverplichtingen voor mensen die zijn ingeënt tegen het coronavirus. Volgens IATA-baas Willie Walsh hebben die beperkingen grote impact gehad op mensen en economieën, maar is de verspreiding van het virus daardoor niet gestopt.

Terug naar het oude?

Elbers verwacht dat dan de activiteiten snel weer zullen doorgroeien tot pre-crisisniveaus. Al wijst de scheidend ceo er daarbij wel op dat niet alles bij het oude zal blijven. Zo wil KLM duurzamer gaan vliegen, en denkt daarbij aan biokerosine. Ook wil KLM haar vloot vernieuwen.

De vertrouwde Boeing 737’s waar KLM en Transavia de kortere en middellange vluchten mee uitvoeren, worden op termijn vervangen voor nieuwe, zuinigere vliegtuigen van Airbus. De eerste van die toestellen worden eind 2023 geleverd. In totaal wil de luchtvaartmaatschappij dit jaar 2,5 miljard euro investeren, grotendeels bedoeld voor nieuwe vliegtuigen.

De vrees onder personeel bestaat dat met de overstap op Airbus het onderhoud van de toestellen meer in Parijs komt te liggen. Elbers benadrukt dat er nog geen keuze is gemaakt voor de motoren die straks onder de vleugels van de Airbussen worden geschroefd.

Schulden afbetalen

De omzet van Air France-KLM kwam over heel 2021 uit op 14,3 miljard euro. Dat was bijna 30 procent meer dan in het eerste coronajaar 2020. In het slotkwartaal lagen de opbrengsten op 4,8 miljard euro, wat ruim een verdubbeling betekende ten opzichte van de laatste maanden van 2020.

Evengoed bleven de opbrengsten nog flink achter bij die van 2019 toen in het slotkwartaal 6,6 miljard euro werd omgezet. Vanwege de onzekerheden waagt Air France-KLM zich niet aan een voorspelling voor het hele jaar.

Financieel directeur Steven Zaat benadrukt dat het concern de uitstaande schulden bij de Nederlandse en Franse staat zo snel mogelijk wil afbetalen. De luchtvaartmaatschappij gaat voor 4 miljard euro aan nieuw kapitaal aantrekken om daarmee leningen van de Franse en de Nederlandse staat af te lossen.

De Nederlandse overheid redde KLM in 2020 van een faillissement, nadat de luchtvaartmaatschappij door de lockdowns in verschillende landen in grote problemen was geraakt. Het ministerie van financiën verstrekte voor 3,4 miljard euro aan leningen. Die moeten uiterlijk in 2025 worden terugbetaald.

Lees ook:

Air France-KLM (en met name KLM) ziet lichtpuntjes ondanks een verlies van 1,5 miljard euro

In het tweede kwartaal van 2021 boekte Air France-KLM ook al 1,5 miljard euro verlies, maar voorzag met name KLM herstel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden