Groei

Weer meer toerisme, mede door warme zomer

Giethoorn, een populaire bestemming voor toeristen en dagjesmensen. Beeld ANP, Robin Lonkhuijsen

Meer overnachtingen, meer dorst en meer dagjes uit; toeristen gaven vorig jaar weer meer geld uit. Zowel de binnenlandse als de buitenlandse toerist.

Toeristen gaven 87,5 miljard euro uit in Nederland in 2018, dat was 6,4 procent meer dan in 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen groeiden deze bestedingen met 4,1 procent. Binnenlandse toeristen brengen nog altijd meer geld in het laatje, dan de buitenlandse. Maar bij beiden is een groei te zien. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS op verzoek van het ministerie van economische zaken dat woensdag werd gepubliceerd.

Nederlanders gaven 5,5 procent meer uit aan vakantie in eigen land, waardoor de bestedingen vorig jaar op 51,9 miljard euro uitkwam. De groei van het binnenlands toerisme komt grotendeels doordat de zomer nog warmer was en het zomerweer langer duurde dan in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca, maar ook de uitgaven aan bijvoorbeeld brandstof en sport en ontspanning namen toe.

Daarbovenop zijn er ook Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland, maar uitgaven doen daarvoor aan accommodaties en vervoer bij Nederlandse bedrijven. De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 8,2 procent sterker toe dan van binnenlandse toeristen. De toename werd deels veroorzaakt door het grotere aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in logiesaccommodaties.

Vliegtickets

Daarnaast hebben ook weer meer buitenlandse toeristen een verblijf en/of (vlieg)ticket geboekt bij een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen. De totale uitgaven van de buitenlandse toeristen komen uit op 32,5 miljard euro in 2018.

Deze toename was sterk genoeg om het totale aandeel van toerisme in de Nederlandse economie te laten stijgen, dat is in 2018 met 0,1 procentpunt gegroeid naar 4,4 procent. De horeca droeg met ruim 12 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2018.

Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2018 met 3,6 procent gestegen naar 791.000 banen. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen ligt daarmee op 7,5 procent. De werkgelegenheid groeit hard. Acht jaar geleden waren er nog iets meer dan 600.000 banen dankzij het toerisme.

Veel deeltijdbanen

De toeristische sector telt wel veel deeltijdbanen. Vooral in de horeca. En bijna de helft van de werkgelegenheid van de toeristische sector zit in de horeca. Een kwart van het werk is in de luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. Een zeer gering aandeel nemen branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en taxidiensten. Omgerekend naar voltijdbanen was de sector in 2018 goed voor 474.000 banen.

Lees ook:

Een uur in de bus voor een bakje zelfgeplukte kersen.

De fruitboomgaarden in de Betuwe trekken veel bezoekers. Zelf plukken blijkt aantrekkelijk voor toeristen uit binnen- en buitenland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden