Thuiswinkelen

Webwinkel Wehkamp voert verkopen flink op in coronajaar

Het sorteercentrum van Wehkamp in Zwolle. Beeld Herman Engbers
Het sorteercentrum van Wehkamp in Zwolle.Beeld Herman Engbers

Webwinkel Wehkamp heeft in 2020 een vijfde meer omzet geboekt dan het jaar ervoor. De verkoopstijging kwam vooral doordat Nederlanders veel meer online zijn gaan winkelen.

De omzet van Wehkamp steeg het afgelopen jaar naar 766 miljoen euro. Dat is 19 procent meer dan het jaar ervoor. Wehkamp verkocht over de gehele linie meer producten. Niet alleen in de dames- en kindermode was er groei, ook de relatief nieuwe categorieën wonen en beauty, en de eigen merken deden het goed. Ook samenwerkingen met bekende Nederlanders en merken hebben bijgedragen aan de groei, zegt het bedrijf.

De exclusieve samenwerkingen met bekende Nederlanders zoals tv-kok Miljuschka Witzenhausen en andere merken zoals Hema legden het bedrijf naar eigen zeggen geen windeieren. Het betreft wel nog voorlopige jaarcijfers. Wehkamp heeft niet naar buiten gebracht of er winst of verlies is gedraaid. De definitieve jaarcijfers verwacht de webwinkel in de zomer.

Graham Harris, topman van Wehkamp, prijst de snelle bezorgmogelijkheden. In een toelichting op de cijfers zegt hij dat “een geavanceerd en bijna volledig geautomatiseerd distributiecentrum” in Zwolle gezorgd heeft voor “betrouwbare en snelle bezorgopties”. Daardoor kon Wehkamp het hele jaar goed omgaan met de verkooppieken die zich voordeden.

Harris zegt dat het bedrijf ook heeft geïnvesteerd in een nieuwe fotostudio waardoor de producten beter gefotografeerd konden worden. Wehkamp laat verder weten een aantal winkeliers met wie het platform samenwerkt, te hebben ondersteund door bijvoorbeeld voorraden over te nemen en te verkopen. Om hoeveel voorraad het gaat, zegt de webwinkel niet.

Wehkamp probeerde ook een aantal retailpartners te steunen door de producten van deze partijen een prominente plek op de website van Wehkamp te geven. Op die manier konden Wehkamp en haar partners hun gezamenlijke klanten, die door de pandemie vaker online winkelden, optimaal blijven bedienen. Ook heeft Wehkamp waar het kon tijdelijk minder commissie gerekend.

Lees ook:

Winst Wehkamp hoger, personeel de dupe

De financiële resultaten van Wehkamp zijn aanzienlijk verbeterd. Dat kwam doordat de onlinewinkel zich meer richtte op meer winstgevende productcategorieën, zoals wonen. Maar ook door kostenbesparing, en dat betekent vooral minder personeel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden