Beursgang

Webwinkel Coolblue stelt beursgang tot nader order uit

Webwinkel Coolblue kondigde onlangs aan naar de beurs te gaan, maar ziet er nu opeens toch vanaf.  Beeld ANP
Webwinkel Coolblue kondigde onlangs aan naar de beurs te gaan, maar ziet er nu opeens toch vanaf.Beeld ANP

Eerst wel, nu toch weer niet: Coolblue zet een streep door zijn beursgang.

Het Nederlandse e-commerce bedrijf Coolblue ziet voorlopig toch af van een beursgang. Dat maakte de leiding woensdag bekend. Volgens oprichter en bestuursvoorzitter Pieter Zwart is dat besloten omdat de financiële markten in onzekerheid verkeren en daarom terughoudend zijn met investeringen in de webwinkelbranche.

De aankondiging is opvallend omdat Coolblue, vooral bekend om zijn online bezorging van elektronica en witgoed, twee weken geleden nog meldde dat het in oktober naar de beurs zou gaan. Het was de bedoeling dat de twee grootaandeelhouders, Pieter Zwart en investeringsmaatschappij Hal, een deel van hun aandelen zouden verkopen.

Het merendeel van de aandelen zou naar grote beleggers gaan, maar voor particulieren was ook een pluk aandelen gereserveerd. Daarnaast wilde Coolblue voor 150 miljoen euro aan nieuwe aandelen uitgeven. Dat bedrag was bedoeld voor verdere groei van het bedrijf: in Nederland en België, maar ook in Duitsland waar Coolblue net begonnen is en waar het binnenkort in Düsseldorf een winkel opent.

Bijzondere ommezwaai

Beleggingsdeskundige Nico Inberg zet vraagtekens achter de uitleg van Zwart. Inberg wijst erop dat de stemming op de beurzen sinds begin oktober, toen Coolblue zijn beursgangplan openbaarde, niet of nauwelijks is veranderd. De koersen staan ongeveer net zo hoog als toen. Volgens Inberg ligt de verklaring voor Coolblue’s ommezwaai daarom elders.

Het is gebruikelijk dat bedrijven na de aankondiging van een beursgang een rondreis maken langs grote beleggers. Uit gesprekken met hen is, vermoedt Inberg, gebleken dat beleggers Coolblue minder waard achten dan waarop Zwart en Hal hadden gerekend. Een beursgang zou hen dus minder geld opleveren dan zij hadden gedacht of gehoopt.

“In zo’n geval kan je twee dingen doen”, zegt Inberg. “Of je brengt een kleiner deel van het bedrijf naar de beurs of je ziet van een beursgang af.” Dat de plannen voor een beursgang al na twee weken zijn ingetrokken, is volgens Inberg wel een smetje op het blazoen van Coolblue en Hal. Hal staat bekend als een gedegen investeerder.

Tegenvallende resultaten

Dat beleggers wat sceptisch zijn over Coolblue, heeft waarschijnlijk ook te maken met de resultaten van het bedrijf in het derde kwartaal. Die vielen tegen, zo bleek althans uit niet openbaar gemaakte rapporten van analisten die Het Financieele Dagblad heeft ingezien. Volgens die rapporten was de winstmarge in de periode juli-september flink teruggelopen: het bedrijf kampte met een tekort aan bezorgers en een gebrek aan personeel in zijn distributiecentrum.

Om personeel aan te trekken, verhoogde Coolblue de lonen. Daarnaast moet Coolblue flink investeren om zijn Duitse tak op poten te zetten en investeert het in een nieuwe activiteit: de verkoop van zonnepanelen. Overigens blijkt uit de rapporten die Het Financieele Dagblad inzag ook dat analisten denken dat Coolblue de komende jaren hard blijft groeien.

Dat deed het bedrijf, in 1999 opgericht door Pieter Zwart en Daphne Smit, nu financieel directeur, de laatste jaren ook. Coolblue begon als webwinkel, vooral van elektronica en witgoed. ‘Fysieke’ winkels heeft het bedrijf nu ook: twaalf in Nederland en vijf in België. Coolblue is zich ook op andere handel gaan richten: stroom, laadpalen en zonnepanelen.

Coolblue had veel baat bij de coronacrisis. In 2020 zette het bedrijf voor 2 miljard euro om – 34 procent meer dan in 2019. In de eerst helft van dit jaar kwam de omzet uit op 1,2 miljard euro. Daarop werd een brutowinst van 54 miljoen euro gehaald: het is de winst exclusief afschrijvingen, rentebetalingen en afdrachten aan de fiscus. Er werken ruim zesduizend mensen bij het bedrijf.

Lees ook:

Coolblue opent in rap tempo stenen winkels. ‘Een stervenseigenwijs, intelligent bedrijf’

Coolblue gelooft niet in een formule die zich uitsluitend online laat zien. Daarom opent de elektronicaverkoper steeds meer filialen in steden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden