InterviewEnergieverbruik

Websites kosten energie. Hoe maak je een klimaatvriendelijke site die ook nog leuk is?

Gifjes op een website zijn leuk, maar vreten stroom.  Beeld Marike Knaapen
Gifjes op een website zijn leuk, maar vreten stroom.Beeld Marike Knaapen

Websites kunnen klimaatonvriendelijk zijn. Een Nijmeegs bedrijf probeert daar wat aan te doen.

Runa Hellinga

Foto’s. Banners. Video’s. Gifjes. Ze maken een website leuk, ze zijn nodig om belangstellenden vast te houden, maar ze kosten ook energie. Vaak onnodige energie en meer dan website-eigenaren denken. “Een verkeerd gemaakte site verbruikt soms wel 50 procent meer energie dan nodig is”, zegt Elmar Witjes van de Nijmeegse start-up Zifera die zich bezighoudt met het energiezuiniger maken van websites.

Witjes bouwt websites. In het verleden had hij een webshop in cryptocurrency. Toen het tot hem doordrong hoeveel energie het mijnen van bitcoins kost, begon hij zich zorgen te maken over het groeiende energieverbruik van de online samenleving. Omdat hij daar wat aan wilde doen, ontwikkelde hij een tool waarmee website-eigenaren en -ontwikkelaars het energieverbruik van hun site kunnen meten. Ze kunnen ook zien waar de probleempunten zitten en hoe ze hun CO2-uitstoot kunnen compenseren.

In eerste instantie gebruikte hij de tool voor de websites die hijzelf voor klanten bouwt. Sinds kort biedt hij de service ook als abonnement aan. De eerste ‘grote’ klanten zijn Warmetruiendag, een initiatief van Klimaatverbond Nederland, en Groen Pensioen, een organisatie die pensioendeelnemers helpt hun pensioenfonds aan te spreken op fossiele investeringen.

Ook compensatie mogelijk

Het was een sprong in het diepe voor zijn bedrijf, waar op dit moment twee mensen werken. Maar Witjes is ervan overtuigd dat hij iets te bieden heeft. “Er zijn sites waar je het CO2-gebruik van een website kunt doormeten, maar die bieden geen uitgebreide analyse en mogelijkheid voor CO2-compensatie.”

Veel mensen beseffen inmiddels wel dat de digitale samenleving veel stroom kost, vertelt Witjes. Maar dan denken ze vooral aan datacentra. Het energieverbruik van individuele websites lijkt daarbij vergeleken onbeduidend. Maar tel al die sites bij elkaar op en dan maakt het wel degelijk veel uit of websites zuinig worden gebouwd, zegt hij.

Ook zijn eigen klanten denken soms dat het energiegebruik van hun website geen probleem is, zeker als de webhosting op hernieuwbare energie draait. “Maar je weet vaak niet hoe groen die energie echt is. Bovendien gaan de data van jouw website vervolgens via andere providers naar de computers van je bezoekers. Dat kost allemaal energie, die mogelijk niet groen is.”

Energiegebruik per bezoeker

Als de tool eenmaal op een website is geïnstalleerd, houdt die het energiegebruik per pagina en bezoeker bij. Dat gebeurt volledig anoniem, zegt Witjes. Via een dashboard kan de beheerder het energieverbruik precies volgen. Bovendien krijgt hij maandelijks een rapport van de CO2-uitstoot. Zifera zorgt ervoor dat die uitstoot wordt gecompenseerd via een project van het FairClimateFund.

Het basisabonnement kent een maximale compensatie van 100 kilo CO2 per maand, pakweg de uitstoot van 450 kilometer autorijden. Niet erg hoog. Maar Witjes zegt dat hij daar bewust voor heeft gekozen, omdat de tool anders onbetaalbaar wordt voor kleine bedrijven. Wie te weinig compenseert, kan extra compensatie bijkopen, al is dat niet verplicht. Bedrijven die wel de hele CO2-uitstoot van hun website compenseren, krijgen een certificaat.

Als het aan Witjes ligt, zorgen websites in de eerste plaats voor maatregelen die het energieverbruik omlaag brengen. Dat betekent niet dat alle leuke elementen op de sites moeten verdwijnen. Dan zou klanten snel afhaken. Witjes: “Die elementen zijn belangrijk om bezoekers te trekken”.

Beter voor het klimaat én sneller

Ook met behoud van die leuke dingen valt er volgens hem vaak veel energie te besparen. Zo hebben foto’s met een hoge resolutie op een webpagina weinig zin. Zo’n foto laden kost veel energie, terwijl beeldschermen een veel lagere resolutie hebben. Webpagina’s met veel foto’s laden al die foto’s vaak meteen op. Dat kost energie, maar vertraagt de pagina ook. En eigenlijk hoeft een foto volgens Witjes alleen maar te laden als een bezoeker het betreffende deel van de pagina bekijkt.

Energiebesparing biedt volgens Witjes niet alleen milieuvoordelen. “Kortere laadtijden zorgen ervoor dat websites sneller worden. Zeker voor webwinkels is dat essentieel. Consumenten hechten enorm aan snelheid. Een trage site kost je als webwinkel klanten.”

Lees ook:

DNB-rapport over energieverbruik bitcoin volgens critici gelijk al achterhaald

De Nederlandsche Bank heeft een schatting gemaakt van hoeveel energie het kostte om in 2020 met bitcoin te betalen, maar critici vinden het rapport achterhaald.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden