Omzetten

We webwinkelen het liefst bij Bol, maar ook andere online winkels rukken op

Het Logistiek Service Centrum Zwolle van webwinkel Wehkamp. Beeld ANP
Het Logistiek Service Centrum Zwolle van webwinkel Wehkamp.Beeld ANP

Er zit nog altijd rek in het online bestellen, zeker sinds de pandemie. We webwinkelen het liefst bij vertrouwde adressen.

Redactie Trouw

Als Nederlanders iets online bestellen, komen ze meestal uit bij de bekende webwinkels. Dat is te zien aan de omzetten van de grote spelers in de zogeheten Twinkle100, die sinds 2016 wordt gepubliceerd. De grootste online verkopers die de Nederlandse markt bedienen, zagen hun inkomsten in het afgelopen jaar alles bij elkaar met 45 procent toenemen. E-commerce magazine Twinkle stelt de lijst vast in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam.

Een opmerkelijke plek voor de Bijenkorf

Grote favoriet is al jaren achtereen Bol.com, de bekende webgigant van moederbedrijf Ahold Delhaize. Het internetwarenhuis loopt ten opzichte van vorig jaar verder uit op Coolblue, ook al zo'n bekend adres. De omzet van Bol ging van 2.170 miljoen euro in 2019 naar ruim 3,3 miljard euro vorig jaar. Coolblue ging van 1,1 naar 1,4 miljard omzet. De winkel in wasmachines en andere huishoudelijke apparaten maakte woensdag nog bekend voorlopig niet naar de beurs te gaan. Zalando behoudt de vierde plek net zoals Wehkamp plaats vijf niet afstaat.

De Amerikaanse retailreus Amazon, dat zich sinds 2020 ook met een op Nederland gerichte webwinkel manifesteert, doet dat relatief weifelend. Net als in 2019 staat Amazon op de zesde positie, maar de omzet (vorig jaar 400 miljoen euro, nu 530 miljoen) komt nog niet in de buurt van beoogd concurrent Bol. Dat luxe-warenhuis De Bijenkorf opnieuw de negende plek bezet houdt is opmerkelijk omdat het merk een exclusief en dus relatief klein publiek bedient.

Niet alle consumenten winkelen online

Opvallend aan het bovenste gedeelte van de lijst is de dominante aanwezigheid van (bezorg-)supermarkten. In de top tien staat Albert Heijn op drie, Jumbo op zeven, bestelsuper Picnic op acht (vorig jaar nog nummer dertien) en maaltijdbezorger HelloFresh op tien. Online supermarkt Crisp is met een geschatte omzet van 105 miljoen euro de hoogste nieuwe binnenkomer in de top-100 (38e). Allemaal zagen ze de online inkomsten fors groeien. Uiteraard met dank aan de pandemie, al geldt dat voor alle bedrijven die op de lijst prijken.

Die bedrijven staan daar overigens dus op basis van hun omzet en niet vanwege hun winst. Winst maken is bij onlinewinkels in veel gevallen een kwestie van de lange termijn – er gaan eerst grote investeringen aan vooraf. De hoop en de verwachting is dan dat op termijn zoveel consumenten hun heil online zoeken dat er uiteindelijk ook onder aan de streep mooie cijfers staan.

Mede door de lockdown versnelde dat proces zich wel. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde vrijdag dat ruim driekwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder online aankopen deed in dit nog lopende jaar (plus 9 procent). Nederlandse consumenten kochten in totaal voor bijna 21 miljard euro aan online artikelen. Uit het onderzoek komt naar voren dat niet alle consumenten zonder pardon online winkelen. Een groot deel geeft aan liever een fysieke winkel te bezoeken om iets in het echt te zien.

Lees ook:

Het Amerikaanse webwarenhuis Amazon richt zijn pijlen vol op Nederland.

De getergde winkelstraat heeft er weer een plaaggeest bij: Amazon stort zich vol op Nederland.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden