Supermarkten

We eten thuis en we hamsterden, en dus floreren de supermarkten van Ahold

Lege schappen in een Amsterdamse winkel van Albert Heijn op 13 maart, de dag dat Nederland massaal aan het hamsteren sloeg.Beeld ANP

Nu cafés en restaurants zijn gesloten, is thuis eten de regel. De supermarkten van Ahold profiteren daarvan, en niet zo'n beetje ook.  

Maart 2020. Wie zal die maand met zijn lockdowns niet vergeten? Bij Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, het Belgische Delhaize en een serie Amerikaanse ketens, zullen ze dat ook niet doen. Ongekend druk was het bij bijna alle 5900 supermarkten van het concern. De online verkopen bij Ah.nl en ook bij Ahold-onderdeel Bol.com explodeerden.

Knetterdruk was het tijdens de ‘hamsterdagen’, in Nederland vooral 13 en 14 maart, toen consumenten nog vreesden dat de bevoorrading van levensmiddelen en andere artikelen in de knel zou komen door de coronacrisis. In de twee weken daarna bleef het druk. Waar cafés, restaurants en veel winkels moesten sluiten, draaiden de supermarkten door. Met voor Ahold spectaculaire gevolgen, cijfermatig gezien.

In maart lagen de verkopen van Ahold in Europa (Nederland is in Europa verreweg de grootste markt, en verder heeft Ahold winkels in België, Tsjechië, Roemenië, Servië en Griekenland) bijna 16 procent hoger dan in maart 2019. Alleen bij de AH-to-Go’s, de kleine inloopsupers op drukke plekken, liep de omzet flink terug. Sommige vestigingen gingen dicht.

Helemaal bal was het in de 1971 winkels van Ahold in de VS: daar lag de maartomzet bijna 34 procent hoger dan vorig jaar. Alsof het er continu bijna Kerst was. Het grote verschil in omzetgroei met Europa komt vooral doordat Amerikanen normaliter veel vaker buiten eten dan Europeanen. Omdat ook in de VS veel restaurants en eetgelegenheden gesloten waren, waren Amerikanen voor hun eten en maaltijden nu aangewezen op de supermarkten.

Nog spectaculairder was de groei van de online verkopen. In de eerste drie maanden lagen die in Europa bijna een kwart hoger dan een jaar geleden. Besteldienst Ah.nl had het drukker dan ooit en bij webwinkel Bol.com, actief in de Benelux, was die groei zelfs 40 procent. Nog sneller stegen de verkopen van spullen die Bol.com voor andere partijen verkoopt: met 66 procent.

Verlieslatend

Van de 6,8 miljard euro die Ahold in Europa in de eerste drie maanden omzette, kwam bijna 10 procent binnen via de online verkopen. Met de opbrengst uit de verkopen voor andere partijen erbij lag dat percentage zelfs op bijna 15. Als de coronacrisis iets heeft gestimuleerd, dan is het wel webwinkelen. Bol.com draait ‘operationeel’ met winst, maar is nog verlieslatend als ook de kosten voor rente, belastingen en afschrijvingen worden meegerekend.

Deels vanwege de drukte en deels om het sterk oplopende ziekteverzuim op te vangen, nam Ahold in het eerste kwartaal zo’n 40.000 nieuwe arbeidskrachten aan. Het totaal aantal personeelsleden steeg daardoor met ruim 10 procent. De Europese vestigingen tekenden voor zo’n 20.000 extra banen. Mensen die exceptionele prestaties hebben geleverd, krijgen loonsverhoging of extraatjes, kondigde topman Frans Muller aan. In de VS kunnen werknemers twee weken ziekteverlof opnemen, meldt een Ahold-woordvoerder. In Nederland komen er geen eenmalige extra’s voor vakkenvullers, waar de vakbonden om gevraagd hadden, maar krijgen medewerkers wel kortingen op boodschappen of extra trainingen.

Plexiglas

De buitengewone omstandigheden in het eerste kwartaal leidden tot een buitengewone groei van Aholds omzet (14,7 procent) en een exceptionele groei van de nettowinst: 48 procent (van 435 naar 645 miljoen euro). Ahold kort niet op zijn dividend en blijft ook eigen aandelen inkopen. 

Wel verwacht het concern extra kosten te moeten maken als gevolg van de coronacrisis. Deels zijn die al gemaakt: voor extra personeel, voor plexiglas bij de kassa’s en voor maatregelen die ervoor zorgen dat bij de distributie van spullen het anderhalvemeterprincipe kan worden nageleefd. Concrete verwachtingen voor de rest van het jaar sprak Muller niet uit. Daarvoor is er te veel onzeker. De tijden van extreme drukte zijn inmiddels wel voorbij.

Lees ook:

Door de coronacrisis eten we anders. ‘Door onzekerheid doen we minder impulsaankopen’

Producenten van voedingsmiddelen hebben, financieel gezien, vrij weinig last van de coronacrisis. Eten doen we toch wel. Maar we eten anders, zegt Fabrice Favero, hoofd van Nestlé Nederland. ‘Dat vergt veel van het bedrijf.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden