Brandstof
Waterstofauto’s kunnen bij meer tankstations terecht
Nederland krijgt meer waterstoftankstations. In Duitsland kunnen elektrische auto’s die waterstof gebruiken – in plaats van een batterij – al op 79 plaatsen tanken, maar in Nederland konden ze tot nu bij slechts vier Nederlandse tankstations terecht. Dat worden er de komende paar jaar ruim twintig, meldde vakblad TankPro gisteren.
De waterstofinstallaties worden deel van zowel nieuwe als oude tankstations. Zo komen er vanaf 2020 nieuwe stations met waterstoftanks in onder meer Amsterdam en Rotterdam, op Schiphol en in Utrecht, Groningen en Roosendaal, en er worden waterstoftanks toegevoegd aan bestaande stations in Alkmaar en Zaanstad. Er kan al waterstof worden getankt in Rhoon, Delfzijl, Helmond en Arnhem.
Na de uitbreiding ligt het aantal waterstofstations nog steeds zeer laag vergeleken met laadpalen voor elektrische auto’s met accu’s. Nederland telde in september 48.000 laadpunten, waarvan 1500 voor snelladen, weet onderzoeksbedrijf EVConsult. Het aantal voertuigen met waterstof ligt echter ook erg laag. Dat zijn er volgens EVConsult namelijk 192, tegenover bijna 150.000 met batterij.
Waterstof heeft een aantal voordelen. Die kan in een paar minuten worden getankt en heeft een grotere actieradius. “Je kunt waterstof grosso modo op twee manieren maken”, vertelt Auke Hoekstra van de TU Eindhoven. “Met aardgas of elektriciteit.” Met aardgas is het volgens Hoekstra onmilieuvriendelijk, terwijl bij elektriciteit veel energie verloren gaat. Daarnaast is waterstof duurder om te maken dan batterijen. Dat zie ik zeker niet binnen twintig jaar veranderen.”
De kosten voor de paar modellen waterstofauto’s die momenteel op de markt zijn, beginnen bij 67.000 euro en lopen snel op boven de 80.000 euro.
Toch vindt Hoekstra het goed dat de nieuwe tankstations er komen. “Het is een experiment. Onder sommige omstandigheden kan waterstof gunstig uitpakken voor lange trajecten. En misschien blijkt wel dat rijke mensen het fijn vinden snel te kunnen tanken.”
Lees ook:
De lange weg omhoog voor de waterstofauto
Binnen zes jaar moet Nederland 15.000 waterstofauto’s tellen. De techniek is er rijp voor, fabrikanten maken zich ervoor op. Maar is dat aantal wel realistisch?