Misleiding

Waakhond ACM eist uitleg bij groene claims van bedrijven, en dreigt met geldboete bij misleiding

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

De ACM eist dat bedrijven groene claims over hun producten gaan onderbouwen. Signalen over misleiding van de consument geven daartoe aanleiding.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) neemt bedrijven die producten als ‘duurzaam’ aanbieden op de korrel. De toezichthouder begint een onderzoek, waarbij verkopers onderbouwing van hun groene claims moeten aanleveren. Signalen over misleiding van de consument, waarbij producten en diensten minder milieuvriendelijk blijken te zijn dan beweerd, vormen de aanleiding voor het onderzoek.

De ACM richt zich op de zuivel-, kleding- en energiesector. Binnen deze sectoren prijzen veel aanbieders producten aan als groen, ecologisch of biologisch. Als blijkt dat verkopers zich schuldig maken aan misleiding volgt een geldboete, waarschuwt de ACM. De waakhond heeft 170 bedrijven opgeroepen om te bewijzen dat hun duurzame beloftes deugen.

Aanwijzingen voor misleiding

Er zijn concrete aanwijzingen dat bedrijven hun claims nu overdrijven, aldus de ACM. De toezichthouder noemt geen bedrijven bij naam, die zich daar schuldig aan zouden maken. Maar de ACM geeft wel voorbeelden van gevallen waarin aanbieders misleidend te werk gingen. Een energiebedrijf stelde: “Het merendeel van onze groene stroom wordt opgewekt in Nederland”. In werkelijkheid was dat 20 procent.

Een kledingaanbieder stelde dat een T-shirt van biologisch katoen is gemaakt, terwijl feitelijk slechts de helft van het gebruikte katoen van biologische teelt kwam. Op een melkpak stond de tekst ‘30 procent minder CO2-uitstoot’. Dat bleek te gaan over de fabricage van de verpakking zelf, en niet over de melk. “Consumenten moeten de duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen”, aldus de ACM. Wie een product of dienst aanschaft, is niet bij machte om zelf te controleren of de duurzame claims kloppen.

Een andere toezichthouder, de Reclame Code Commissie (RCC), beoordeelt al regelmatig klachten over groene claims die bedrijven maken. In tegenstelling tot de ACM kan de RCC geen geldboetes opleggen wanneer een aanbieder de consument misleidt. De reclamewaakhond kan bedrijven slechts oproepen hun reclames aan te passen. De ACM kan voor misleidende milieuclaims boetes opleggen tot 900.000 euro per overtreding.

Lees ook:

Een ‘groene’ Remia-saus? Hoe steeds meer reclames inspelen op het klimaat – maar niet altijd deugen

Het verhitte klimaatdebat wordt zichtbaar bij de Reclame Code Commissie. De tijd dat klagers alleen grote bedrijven betichtten van misleidende groene leuzen is voorbij. Milieuclubs en duurzame merken liggen nu net zo goed onder het vergrootglas, blijkt uit eerdere uitspraken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden