Nieuws Belastingheffing

Voorgenomen verdubbeling bijtelling veroorzaakt run op stekkerauto's

Hyundai’s, elektrische en ‘gewone’, staan in Ulsan in Zuid-Korea klaar om ingescheept te worden. Beeld Bloomberg via Getty Images

Autokopers hebben haast nu het kabinet de bijtelling voor elektrische lease-auto’s wil verdubbelen. 

Nieuwe elektrische auto’s die rond de 50.000 euro kosten zijn op het moment niet aan te slepen. Het gaat om auto’s voor de leasemarkt waar per direct vraag naar is voordat ze duurder worden voor de belasting. Met de nieuwe klimaatplannen van het  kabinet ziet het er namelijk naar uit dat de zogeheten bijtelling vanaf 1 januari 2020 verhoogd wordt van 4 naar 8 procent. 

Bijtelling is een belastingheffing die verplicht is voor mensen die in een auto van de zaak rijden. Nu is het nog zo dat voor het onbeperkte ­privégebruik van de auto 4 procent van de nieuwprijs van de auto bij het loon wordt opgeteld. Daarover wordt vervolgens inkomstenbelasting geheven.

“De lage bijtelling geldt alleen voor de eerste 50.000 euro van de aanschafprijs, dus dan heb je het over maximaal 2000 euro waarover belasting moet worden betaald. Netto komt dat op zo’n 7 of 8 tientjes per maand”, zegt Tom Huyskens van de autobranchevereniging Bovag. “Maar als de bijtelling plotseling 8 procent wordt, omdat jouw auto toevallig ná 1 januari wordt geleverd, betaal je twee keer zoveel belasting, en dat gedurende maximaal vijf jaar. Dat scheelt nogal.”

Nog snel profiteren

Het gevolg is dat er een run is ontstaan op volledig elektrische modellen als de Kia Niro en de Hyundai Kona. Volgens cijfers van autobranche organisaties RAI Vereniging en Bovag is de verkoop van elektrische auto’s in het eerste halfjaar van 2019 ruim verdubbeld in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Werden in 2018 tot en met juni nog 7945 elektrische auto’s verkocht in Nederland, dit jaar ligt dat aantal op 17.266 (+117 procent). Daarmee komt het aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkopen op 7,6 procent, terwijl dat halverwege 2018 nog 3,1 procent was.

“Wij hebben 7500 orders binnen voor de Hyundai Kona maar we kunnen er slechts 5000 leveren”, zegt een woordvoerder van Hyundai Motor Nederland. “Volgend jaar krijgen we weer meer auto’s, maar daar heeft de consument nu niks aan. Die wil nog snel van de lage bijtelling profiteren en koopt een auto van het merk dat direct kan leveren.”

Tesla is zo’n merk, laat een woordvoerder van het bedrijf weten.“Een Model 3 die nu wordt besteld, kan volgende maand worden geleverd.” Alleen de basisversie van het Model 3 komt in aanmerking omdat deze onder de 50.000 euro blijft en dus in de 4 procent ‘bijtellings-klasse’ valt. 

Spelregels veranderen

De brancheverenigingen en Hyundai Motor Nederland zijn allerminst te spreken over de voorgenomen kabinetsplannen, die volgens hen ingaan tegen eerder gemaakte afspraken. Volgens Bovag zijn ‘keiharde afspraken’ gemaakt tussen de branche en de politiek. “Dealers en importeurs hebben op basis van deze afspraken al auto’s in bestelling voor 2020”, zegt Bovag-woordvoerder Huyskens.

“Wij snappen heel goed dat maatregelen nodig zijn om de overstimulering van elektrische auto’s te beperken. Maar het kabinet kan niet vlak voor de blessuretijd ineens de spelregels aanpassen. Dat is verwarrend en verstoort de markt enorm. Iedereen wil vóór 1 januari zijn elektrische auto, maar dat kan vaak simpelweg niet.” De Hyundai-woordvoerder: “De elektrische auto staat op het punt van doorbreken en dan krijg je zoiets!”

Tesla Nederland ontkent overigens dat het iets merkt van een dreigende verhoging van de bijtelling: “We zien de sterke vraag naar de Model 3 al sinds dit model begin dit jaar geleverd werd. Dit is niet veranderd onder invloed van externe factoren.”

Lees ook:

De berekening van miljardensubsidie voor stekkerauto’s blijft met mist omgeven

Nederland moet de elektrische auto in en het kabinet heeft daar veel geld voor over. Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Bart Snels (GroenLinks) hebben daar grote twijfels bij. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden