InterviewVeerkracht

Voor de coronacrisis was ze consultant, nu verkoopt ze zichtbare smurfenzeep

Michelle Peters (links) laat haar blauwe handen zien na gebruik van Seesoap.  Beeld
Michelle Peters (links) laat haar blauwe handen zien na gebruik van Seesoap.

De coronacrisis zet aan tot nieuwe creatieve initiatieven. Michelle Peters werkte eerst als consultant en verkoopt nu zichtbare zeep - met haar zus.

Goed, ze is dan wel ondernemer, maar eigenlijk had Michelle Peters (32) helemaal geen verstand van ‘een product in de markt zetten’ en alles wat daar verder bij komt kijken. Maar toen premier Rutte en zijn virusadviseurs maar bleven zeggen dat we goed onze handen moesten wassen, ging er een lichtje branden bij Peters. Daar moest toch iets mee te doen zijn. Want wat is ‘goed wassen’ en hoe weet je dat?

“Als handen wassen zó belangrijk is, dan móét dat toch ook beter kunnen? Leuker? Makkelijker? Ik denk dat iedereen daar wel over nadacht, maar bij mij ging dat net een tandje dieper. Samen met mijn zus Sophie, die eigenlijk media-ondernemer is, staken we de koppen bij elkaar en we bedachten dat zeep eigenlijk zichtbaar zou moeten zijn. Zodat je precies kunt zien waar je met het wassen geweest bent. Vergelijk het met dat spul dat de tandarts op je gebit smeert en toont waar de bacteriën zitten.”

En zo schiepen Peters en haar zus het merk Seesoap, een vloeibare handzeep die je handen blauw maakt als je ze wast. “Je ziet dan dat je onder je nagels bent geweest, tussen je duimen en ook waar je nog niet bent geweest. Voor kinderen en ouderen ook heel handig. Het maakt je bewust van hygiëne en zo’n smurfenkleur maakt het ook leuker.”

Zichtbare oplossing voor een onzichtbare vijand

De slogan van de slimme zeep luidt: ‘Een zichtbare oplossing voor een onzichtbare vijand’. Het bedenken van zulke slagzinnen was Peters en haar zus wel toevertrouwd; zij zijn allebei van oorsprong ondernemers die bedrijven adviseren en op de kaart zetten. ‘Nieuwerwetse communicatieadviseur’ noemt Peters zich op haar website. Haar oude website, welteverstaan.

“Ik begeleidde bedrijven als consultant onder meer met veranderprocessen en dat liep goed. In maart zou ik aan een nieuwe grote klus beginnen, maar, zo had ik afgesproken, ik zou eerst een weekje gaan skiën in Oostenrijk. Nou, daar was corona zo ongeveer uitgevonden, dus ik moest twee weken in zelfisolatie. Ineens hield alles op. Wat gebeurt er met de wereld, dacht ik. Maar dat ‘was je handen stuk’ is kennelijk ook goed blijven hangen.”

‘Fabrikanten vonden het wel charmant, twee nitwits met een goed idee’

De flesjes zichtbare zeep kwamen natuurlijk niet vanuit het niets in hun webshop terecht. Daar gingen heel wat gesprekken met producenten aan vooraf. “Jeetje, waar zijn we aan begonnen, dachten we soms”, zegt Peters. “Maar die fabrikanten vonden het ook wel charmant, twee nitwits met een goed idee.”

Er kwam een blog en een vlog en inmiddels draait de webshop overuren en zijn de twee zussen al in gesprek met retailketens om Seesoap ook in de fysieke winkel te krijgen. Peters: “Grappig, toch? Ik schrok er zelf ook van toen het idee werkelijkheid werd.”

Natuurlijk hoopt ook zij dat het virus snel verdwijnt. Bovendien zien de zussen ook zonder corona toekomst in hun zichtbare zeep, al heeft de pandemie de geesten wel rijp gemaakt voor Seesoap. “Ik denk dat ons bewustzijn voorgoed is veranderd en dat het belang van schone handen voortaan cruciaal blijft.”

Lees ook:

Geld verdienen aan het virus? Het bedrijf Tellrs kan het

De coronacrisis zet aan tot nieuwe creatieve initiatieven. Roman Janssen en zijn team schakelden over van complexe machines naar sensoren die op allerlei plekken bezoekers tellen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden