Interview Dieselschandaal

‘Volkswagen moet schoon schip maken en afrekenen’

De voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen Groep, Hans Dieter Pötsch, en bestuursvoorzitter Herbert Diess zijn beiden aangeklaagd. Beeld DPA

Een Nederlandse stichting gaat verhaal halen bij Volkswagen Groep vanwege het dieselschandaal. Dat doet ze namens alle Europese eigenaren van auto’s met een omstreden motor.

Het ziet er nog lang niet naar uit dat de Volkswagen Groep van het dieselschandaal is verlost. Vier jaar geleden kwam aan het licht dat het ­bedrijf zijn TDI-motoren had voorzien van software die de uitstoot van stikstofoxide camoufleerde. De dieselmotoren van het concern leken daardoor schoner dan ze waren.

De fraude kost het concern veel geld. De Volkswagen Groep (onder meer VW, Audi, Seat, Skoda en Porsche) moest al miljarden dollars aan boetes en schikkingen afschrijven in de VS en Australië. Nu roepen Europese autobezitters de fabrikant uit Wolfsburg op het matje. De Nederlandse Diesel Emissions Justice Foundation is een collectieve actie begonnen om de schade van dieselgate op Volkswagen AG te verhalen voor gedupeerden in heel Europa. ­Juriste Femke Hendriks, een specialist in collectieve claims, is ­directeur van de stichting.

Het is nu vier jaar geleden dat het dieselschandaal aan het licht kwam. Waarom gaat u nu pas verhaal halen?

“We zijn al jaren bezig, dit is in ­wezen de grotere opvolger van een eerder initiatief. Schaalgrootte verhoogt de kans dat we Volkswagen aan tafel krijgen. Dat wordt tijd ook; na schikkingen en boetedoeningen elders heeft Volkswagen in Europa gewoon niet afgerekend.”

Wat voor schade hebben uw cliënten door dieselgate geleden?

“Vooral financiële schade. Mensen die een auto hebben met zo’n sjoemeldieselmotor hebben een besmette auto die in waarde gedaald is. Ze zijn niet goed verkoopbaar op de tweedehandsmarkt en hebben extra kosten voor brandstof en onderhoud. Daarnaast heeft het gevolgen voor milieu en gezondheid, omdat deze auto’s meer vuile lucht hebben uitgestoten dan mocht.”

Een Greenpeace-activist op de Volkswagen stand (VW) op de International Auto Show (IAA) in Frankfurt am Main. Beeld AFP

Hoeveel gedupeerden vertegenwoordigt u?

“In potentie 8,5 miljoen, want ­zoveel auto’s met een gefraudeerde dieselmotor heeft de Volkswagen Groep in Europa verkocht. In Nederland gaat het om 170.000 auto’s van de merken VW, Audi, Seat, Skoda en Porsche die zijn uitgerust met de ­bewuste TDI-motoren. Mensen die in aanmerking komen voor een schadeclaim, moeten zich vooral melden op onze website. Hoe meer gedupeerden zich melden, hoe meer druk wij kunnen zetten op Volkswagen. Zo van: hoor, eens, wij hebben hier Jan, Piet en Klaas, dat zijn je klanten. Zorg voor ze en maak schoon schip.”

Aan wat voor bedragen moeten we denken bij die claims?

“Ik durf daar nu nog geen bedragen aan te hangen. In de Verenigde Staten is voor gemiddeld 8000 dollar per autobezitter geschikt door Volkswagen, misschien is dat een ­indicatie.”

Hoe groot acht u de kans dat Volkswagen gaat betalen?

“Er zijn genoeg juridische elementen. Volkswagen heeft bijvoorbeeld toegegeven dat ze fout zaten. Wij hopen dan ook dat ze zelf het initiatief nemen om met ons tot een schikking te komen, want technisch gezien kunnen wij ook nog niet ­direct de schade verhalen. Daarvoor is eerst een zogeheten verklaring voor recht nodig. Daarvoor is dit de opmaat.”

Waarom wordt deze collectieve claim vanuit Nederland georga­niseerd?

“We hebben hier een wet die het mogelijk maakt om een eventuele schikking met VW algemeen ver­bindend te verklaren. Dat kan het gerechtshof van Amsterdam doen en dat is uniek in Europa.”

Gaat u eigenlijk alleen claimen bij de Volkswagen Groep? Andere autofabrikanten sjoemelden toch ook met die software?

“Dat schijnt zo te zijn, ja. Daar kijken we nog naar. Voor nu ligt onze focus op de merken van Volkswagen, importeur Pon en softwareleverancier Bosch. Ik sluit niet uit dat daarna nog andere autobedrijven in beeld komen.”

Huidige topmannen ook vervolgd

Justitie in Duitsland heeft ­Herbert Diess, topman van de Volkswagen Groep, aangeklaagd. Hem wordt, samen met president-commissaris Hans Dieter Pötsch en voormalig topman Martin Winterkorn, verweten dat ze beleggers opzettelijk te laat informeerden over de financiële gevolgen van de sjoemelsoftware-affaire.

Volkswagen moest in september 2015 toegeven dat het ­bedrijf met illegale software vals had gespeeld bij emissietesten. Martin Winterkorn werd om een andere reden eerder al aangeklaagd.

Dat huidige topmannen als Diess en Pötsch ook aanklagers achter zich aan krijgen, is een tegenslag voor Volkswagen Groep. Het aandeel VW ging gisteren op de beurs in Frankfurt ruim 2 procent omlaag.

Lees ook:

Zijn dieselwagens viespeuken? ‘Nieuwe modellen maken de lucht zelfs schoner’

Hun slechte imago schaadt de verkoop van dieselauto’s. Maar nieuwe modellen zijn juist verrassend schoon.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden