Beyond Meat

Vegetarische producten leveren nu winst op in VS

Plantaardige worstjes van Beyond Meat. Beeld EPA

Het gaat Beyond Meat, de jonge producent van vegaburgers, voor de wind. Afgelopen kwartaal boekte het Amerikaanse bedrijf voor het eerst winst. 

Iets meer dan 4 miljoen dollar hield Beyond Meat aan het derde kwartaal over en die winst kwam eerder dan verwacht. Of Beyond Meat, dat in 2009 werd opgericht, over heel 2019 zwarte cijfers kan schrijven is nog ongewis. Over de eerste negen maanden kleurden de cijfers nog rood: een verlies van 12 miljoen dollar.

Hoewel Beyond Meat vergeleken met concerns als Nestlé en Unilever piepklein is, groeit het hard en slaan zijn producten, vooral de vegetarische burger, aan. Volgens Beyond Meat zijn zijn producten inmiddels op 58.000 plekken (supermarkten, restaurants, cateraars) te krijgen.

Amerikaanse supermarktketens als Kroger, Albertsons, Giant en Target verkopen ze, zo ook hamburgerketen Denny’s en de restaurants van Del Taco. Ontbijtketen Subway neemt vegetarische balletjes af en een andere keten, Dunkin’, begint met de verkoop van hun sandwiches. Beyond Meats kwartaalomzet steeg in een jaar tijd met 250 procent. Over de periode januari-september 2019 haalde het een omzet van 199 miljoen dollar. Over heel 2015 was dat nog geen 9 miljoen en over 2017 bijna 33 miljoen.

Beursgang

Beyond Meat ging in mei naar de beurs, beleefde een klaterende eerste beursdag en prikkelde de fantasie (en de geldzucht) van beleggers ook daarna. Eind juli piekte de koers van het aandeel op 234,90 dollar, bijna 9,5 keer zo veel als de introductiekoers. Daarna trad verval in. Dat kwam deels doordat de koers veel te hoog was opgelopen, deels doordat er nieuwe aandelen werden uitgegeven (voor 160 dollar per stuk) en deels doordat een aantal oorspronkelijke aandeelhouders stukken verkochten.

Onder hen oprichter Ethan Brown en de Bill and Melinda Gates Foundation. Gisteren noteerde het aandeel rond de 104 dollar, waarmee Beyond Meat nog altijd een van de succesvolste Amerikaanse beursdebutanten van dit jaar is.

Een bedreiging voor het bedrijf is er ook, want de concurrentie neemt toe. Zo timmert in de VS Impossible Foods aan de weg. Dat heeft een samenwerkingsverband gesloten met hamburgerketen Burger King. Net als Beyond Meat heeft ook Impossible opmerkelijke financiers: Bill Gates (weer) en tennisster Serena Williams onder anderen. Ook grote voedselfabrikanten zien in vegetarisch vlees een markt: Nestlé, Kellogg en Tyson Foods bijvoorbeeld. Een kleine 5 procent van de Amerikanen beschouwt zichzelf als vegetariër.

Nederland

In Nederland zijn ook grote partijen actief op de markt voor vleesvervangers. Unilever kocht eind vorig jaar De Vegetarische Slager, bekend van zijn rul gehackt, gehacktballetjes, speckjes en kipstuckjes. Nestlé verkoopt vleesvervangers onder de naam Garden Gourmet.

Garden Gourmet is van oorsprong een Israëlisch bedrijf dat in 2017 werd overgenomen door de Zwitserse multinational. FrieslandCampina brengt sinds 2006 onder de naam Valess vleesvervangers op de markt. Onderzoekers van ABN Amro spraken begin dit jaar de verwachting uit dat de markt voor vleesvervangers zowel in 2019 als in 2020 met 10 procent zal groeien.

Beyond Meat maakt zijn producten tot nu toe alleen in de VS, maar vanaf komend voorjaar ook in Nederland: in Zoeterwoude verrijst een fabriek.

Lees ook:

Het mysterie van Beyond Meat: geen winst, astronomische beurswaarde en nu opeens nieuwe aandelen

Nog geen drie maanden geleden ging vegaburger producent Beyond Meat naar de beurs. Na een explosieve koersstijging willen verschillende aandeelhouders nu uitstappen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden