Hygiënezuilen

Van koffiemachines naar hygiënezuilen maken doen ze in een handomdraai bij Bravilor

Bravilor, producent van koffiemachines uit Heerhugowaard, is overgestapt naar het maken van voetpompen voor handzeep.Beeld Olaf Kraak

Koffieautomatenbedrijf Bravilor Bonamat gaat het gevecht aan met corona en maakt nu ook zeepzuilen. Zelfs de kerk is klant.

Wie de entree van koffieautomatenproducent Bravilor Bonamat binnenloopt ziet hem direct staan: de hygiënezuil met voetpomp. Niks bijzonders, zou je zeggen. Talloze bedrijven hebben immers een anti-corona zeeppomp in de aankomsthal neergezet. Maar deze is huisgemaakt. Eigen fabrikaat, made in Heerhugowaard, in de productiehal waar normaal gesproken uitsluitend koffieautomaten van de band rollen.

Inderdaad. Bravilor Bonamat - in de volksmond toch vooral bekend als ‘Bravilor’- is het bedrijf dat veel mensen zullen koppelen aan pauzes in de kantine, op kantoor, koffiemomenten in het ziekenhuis, in het buurthuis of bij de voetbalclub. Een bakje koffie op zulke plekken staat bijna gelijk aan de naam van dit Noord-Hollandse bedrijf. Niet alleen in Nederland maar ook ver daarbuiten. Bravilor Bonamat levert wereldwijd filterkoffiemachines, espressomachines, koffievolautomaten en heetwaterapparatuur voor thee. Het bedrijf, dat ook automaten bouwt voor grote koffiebranders als Nestlé en Jacobs Douwe Egberts, was juist flink aan het investeren de laatste tijd, onder meer in een gloednieuwe productielocatie in Polen.

‘We zijn keihard gepakt’

Totdat dat rottige virus zich meldde. Met het sluiten van kantoren, fabrieken en sportkantines, ging ook de koffiewereld van Bravilor op slot. “Wij zijn keihard gepakt”, zegt Wilma Bottema, management assistent bij het bedrijf. “Niet alleen omdat alles dicht ging maar ook omdat onze klanten op hun geld moesten gaan letten. In de zorg bijvoorbeeld, onze grootste markt, ging het geld naar mondkapjes en even niet naar koffie.”

Er moest iets gebeuren, vertelt haar collega Ariejan Best, salesmanager bij Bravilor Bonamat. Het viel hem op dat veel klanten die ze spraken, en de verkopers uit het dealernetwerk van Bravilor, behoefte bleken te hebben aan desinfectiezuilen. Liefst een beetje stevig en graag met voetpompje, dan hoef je je handen niet te gebruiken. “Waarom zouden we die niet gewoon gaan maken, dachten we toen”, zegt Best. 

Samen met zusterbedrijf Geerts Metaalwaren werd in geen tijd de hygiënezuil ontwikkeld. Een van de productielijnen waar doorgaans koffieapparaten in elkaar worden gezet, hier in de hal, kon snel en eenvoudig worden aangepast. En zo worden er hier zomaar hele pallets vol zeepzuilen klaargezet in plaats van alleen espressomachines. Bottema: “Kijk, dit zijn er een stuk of honderd. Die gaan naar Amerika.”

De kerk gebruikt de zuil nu voor het wijwater

De meest opvallende klant van de stalen voetpomp is de Sint Laurentiuskerk in het centrum van Alkmaar. “Die belden ons op met de vraag of er ook water in die pomp kon in plaats van zeep”, vertelt Best. “Ja, hoor, geen probleem, zei ik toen. En je voelt hem al aankomen: de kerk gebruikt onze zuil nu voor het wijwater. Ik heb een exemplaar in mijn auto geladen en ben hem zelf langs gaan brengen.” Ook in de rosse buurt van de nabijgelegen kaasstad staan desinfectiezuilen van Bravilor.

In totaal heeft het bedrijf er nu zo’n 2000 geproduceerd en het einde is nog niet in zicht, hoewel Best wel merkt dat ondernemers toch voorzichtig zijn met de aanschaf van de zuilen. “Ze kosten tussen de 320 en de 350 euro, maar zelfs dat is een uitgave waar onze klanten tegenwoordig eerst even over na moeten denken. Die zuilen zullen je bedrijf niet redden. De 70 miljoen euro die we normaal per jaar aan omzet draaien gaan we niet halen dit jaar, ondanks de hygiënezuil.”

Bravilor Bonamat (ruim 450 medewerkers wereldwijd) is nog altijd een echt familiebedrijf dat al 70 jaar bestaat. In al die jaren slingerden de koffietrends heen en weer van de ene naar de andere kant. Dan wilden bedrijven weer instantkoffie, dan moest het weer espresso zijn en tegenwoordig is filterkoffie weer helemaal je dat. “We waren er eigenlijk altijd wel op tijd bij”, constateren Best en Bottema. Ja, misschien is het snel inspelen op de veranderlijke markt wel de reden dat het bedrijf nu zo snel kon overschakelen naar de stalen zeepzuilen.

Nu het thuiswerken voor minder mensen op de kantoren zorgt, heeft Bravilor alweer een extra klein model koffiemachine paraat staan. Die hadden ze eigenlijk bij toeval ontwikkeld, lachen ze, maar het komt nu wel goed uit. Bottema: “Toch hopen wij dat de trend van het thuiswerken niet doorzet. Wij moeten het ook in de toekomst hebben van een makkelijk te zetten buitenshuis bakje koffie.”

Lees ook:

Koffieproever Norman heeft zijn smaak en geur nog niet terug na corona

Norman Mazel is kwaliteitscontroleur bij een koffiebrander en proeft normaal gesproken zo’n tien koffies per dag. Door corona verloor hij zijn smaak en geur. ‘Ik proefde helemaal niets meer.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden