Israël-boycot

Unilever verscherpt regels na Israël-boycot Ben&Jerry’s: nieuwe dochters krijgen minder vrijheid

Een winkel van Ben & Jerry's in de Amerikaanse staat Florida. Het staatspensioenfonds van Florida overweegt zijn aandelen Unilever te verkopen, omdat Ben & Jerry's, eigendom van Unilever geen ijs meer wil verkopen in de door Israël bezette Palestijnse gebieden.  Beeld Getty Images
Een winkel van Ben & Jerry's in de Amerikaanse staat Florida. Het staatspensioenfonds van Florida overweegt zijn aandelen Unilever te verkopen, omdat Ben & Jerry's, eigendom van Unilever geen ijs meer wil verkopen in de door Israël bezette Palestijnse gebieden.Beeld Getty Images
Koos Schwartz

De rel rond de Amerikaanse ijsmaker Ben & Jerry’s, die weigerde om nog langer ijs te verkopen in de bezette Palestijnse gebieden, zal gevolgen hebben voor aankopen die Unilever in de toekomst doet. Als Unilever bedrijven koopt, zullen die minder vrijheid van handelen krijgen dan Ben & Jerry’s kreeg toen het in 2000 door Unilever werd gekocht. Dat zei Hanneke Faber, die de scepter zwaait over Unilevers voedingsmiddelentak, in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad (FD).

Het besluit van Ben & Jerry’s om de ijsverkoop op de Westelijke Jordaanoever te stoppen, veroorzaakte veel commotie. Praktische consequenties kwamen er ook. Zo hebben vier Amerikaanse staten hun aandelen Unilever verkocht vanwege het besluit, en de verwachting is dat meer staten volgen. Volgens het FD hebben 35 staten wetten die het hun staatspensioenfondsen verbieden om te beleggen in bedrijven die bij boycots van Israël zijn betrokken.

Bedrijf met een missie

Hoewel de directie van Unilever het oneens was met de stap van Ben & Jerry’s, kan zij daar weinig tegen doen. De ijsfabrikant heeft ongebruikelijk veel vrijheid bedongen toen zij werd overgenomen: het bedrijf heeft een missie, maakt zich sterk voor duurzaamheid, voor meer sociale gelijkheid, en zet zich in voor (onder meer) vluchtelingen. De Unilever-directie kan zich niet of nauwelijks bemoeien met dat beleid.

Pikant is wel dat Unilever zelf ook een missie heeft (duurzaamheid) en ook aan een deel van zijn producten een missie of doel verbindt. Zo zijn Dove-producten gekoppeld aan het idee dat schoonheid een bron van inspiratie moet zijn en niet van onzekerheid. In advertenties voor Dove-artikelen komen geen modellen voor. ‘Gewone’ vrouwen prijzen de producten aan.

Lees ook:

Waarom Israël zo fel reageert op de boycot van Ben & Jerry’s

Ben & Jerry‘s heeft besloten geen ijs meer te verkopen in bezet Palestijns gebied. Israël waarschuwt voor ‘serieuze gevolgen’ als het ijsbedrijf het besluit niet terugdraait.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden