Halfjaarcijfers

Unilever maakt producten een stuk duurder en verliest klanten

Het logo van Unilever. Vanwege hogere kosten voor grondstoffen, transport en verpakkingen verhoogde het concern zijn prijzen met gemiddeld bijna 10 procent. Beeld REUTERS
Het logo van Unilever. Vanwege hogere kosten voor grondstoffen, transport en verpakkingen verhoogde het concern zijn prijzen met gemiddeld bijna 10 procent.Beeld REUTERS

Unilever kan de hogere kosten voor grondstoffen niet allemaal doorberekenen aan de klant. Dat zet de winst onder druk.

Koos Schwartz

Alles wordt duurder en dat geldt dus ook voor de was- en schoonmaakmiddelen, het ijs, de shampoos, deodorants en de soepen en sauzen van Unilever. Door de gestegen kosten van grondstoffen en de hoge inflatie stegen de prijzen van Unilever-producten wereldwijd in de eerste helft van dit jaar met gemiddeld bijna 10 procent. In Europa was dat 6 procent.

Unilever verwacht dat de inflatie nog wel een tijdje zal aanhouden. Omdat Unilever de hogere kosten voor grondstoffen, transport en verpakkingen niet altijd meteen, en voor de volle honderd procent, kan doorberekenen aan zijn klanten verwacht het concern dat de winstmarges pas in 2023 en 2024 weer omhoog zullen gaan. Topman Alan Jope zei in een toelichting dat Unilever zo’n 70 procent van de gestegen kosten voor materialen en energie doorberekende aan klanten. “We proberen ook een deel zelf op te vangen door efficiënter te gaan werken en bijvoorbeeld minder materialen en voedsel te verspillen bij het maken van onze producten.”

Verschillen per regio

De prijsverhogingen verschilden sterk van regio tot regio. In Europa bleven ze met 6 procent aan de lage kant (de verkopen daalden daar met 2,9 procent), in Latijns-Amerika gingen de prijzen veel harder omhoog: met 19 procent. Ook verschilden de prijsverhogingen van product tot product. De prijzen voor was- en schoonmaakmiddelen gingen gemiddeld het meest omhoog: ruim 14 procent. Unilever verkoopt onder meer de merken Omo en Cif. Bij de voedingsmiddelen, inclusief ijs, was de prijsverhoging ‘slechts’ 8,3 procent.

Door die hogere prijzen verkocht Unilever wel minder producten dan vorig jaar. Tegenover de bijna 10 procent hogere prijzen stond een daling van de verkopen van 1,6 procent. Al met al steeg de omzet van het ooit Nederlands-Britse maar nu alleen nog Britse concern met 8,1 procent en zelfs met bijna 15 procent als valutaschommelingen en aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen worden meegerekend. De halfjaaromzet kwam uit op 29,6 miljard euro, de nettowinst op 3,2 miljard. Dat was iets minder dan in de eerste helft van vorig jaar, bleek uit de resultaten over de eerste zes maanden die Unilever presenteerde.

Inkoop eigen aandelen

Unilever wil zich de komende jaren nog meer gaan richten op producten voor persoonlijke verzorging. Op die producten zitten meestal hogere winstmarges dan op voedingsmiddelen. De grote theedivisie van Unilever, met een bekend merk als Lipton, is inmiddels verkocht.

Unilever is maart begonnen met de inkoop van eigen aandelen. Tot nu toe heeft het daar 750 miljoen euro aan gespendeerd. In totaal wil Unilever in twee jaar tijd voor 3 miljard euro aan eigen aandelen inkopen. Door die inkoop daalt het aantal uitstaande aandelen en hoeft de winst over minder aandelen te worden verdeeld. Dat pleegt de koers van het aandeel meestal ten goede te komen. Nadeel is wel dat de schuld van Unilever toenam door die inkopen. Die bedraagt nu 27,1 miljard euro.

Lees ook:

Haalt een Amerikaanse miljardair de bezem door Unilever?

Opvallende benoeming: de 79-jarige Amerikaanse miljardair Nelson Peltz treedt toe tot de board van Unilever. Gaat het bedrijf nu van koers veranderen?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden