Goede voornemens

Unilever gaat eis stellen: leveranciers moeten lonen betalen waarvan mensen kunnen leven

Honderden medewerkers van Unilever pakken in Rotterdam Ahoy kerstpakketten in voor de voedselbanken in Nederland.  Beeld Arie Kievit
Honderden medewerkers van Unilever pakken in Rotterdam Ahoy kerstpakketten in voor de voedselbanken in Nederland.Beeld Arie Kievit

Unilever komt met goede voornemens: hogere lonen bij toeleveranciers, meer inkopen bij vrouwen en minderheden, en meer scholing voor personeel.

Iedereen die goederen en diensten levert aan Unilever moet rond 2030 een loon krijgen waarvan te leven is. De Britse (en ook deels Nederlandse) fabrikant van was- en schoonmaakmiddelen, ijs, thee en voedingsmiddelen zal in 2025 voor 2 miljard euro aan goederen en diensten afnemen van bedrijven die eigendom zijn van, of geleid worden door, vrouwen, mensen uit (etnische) minderheden en gehandicapten. Unilever-personeel krijgt meer scholingsmogelijkheden en het bedrijf wil experimenteren met werktijden, zoals met een vierdaagse werkweek.

Unilever, dat 150.000 werknemers telt en actief is in ruim 190 landen maakte die voornemens donderdag bekend. Volgens bestuursvoorzitter Alan Jope zijn klimaatverandering en sociale ongelijkheid de belangrijkste bedreigingen voor de wereld. Unilever, dat vorig jaar een omzet had van 52 miljard euro, wil een bijdrage leveren aan de aanpak van die problemen. Unilever verkondigt al jaren het principe dat het streven naar (meer) duurzaamheid goed kan samengaan met hogere bedrijfsomzetten.

Diversiteit stimuleren en ongelijkheid tegengaan

Een paar jaar geleden besloot Unilever dat al zijn eigen werknemers op z’n minst van hun loon moeten kunnen leven. Die eis gaat het bedrijf ook stellen aan zijn leveranciers. Vooral in Azië en Afrika zijn er nog bedrijven en bedrijfjes die aan Unilever leveren, maar die hun personeel lonen betalen waar niet van te leven valt.

Om de diversiteit te stimuleren en ongelijkheid tegen te gaan wil Unilever meer goederen en diensten afnemen van kleine en middelgrote bedrijven die geleid worden door vrouwen en minderheden. “We kennen de lokale markten, hebben contacten met bedrijven en hun organisaties en weten dus waar we moeten zijn”, zegt een woordvoerder van Unilever. Ook in reclames en advertenties komt er meer plek voor vrouwen, minderheden en gehandicapten. Unilever is de op een na grootste adverteerder ter wereld. Verder wil Unilever in 2025 zo’n vijf miljoen bedrijfjes in zijn bevoorradingsketen helpen met groeien: door scholing, het leveren van technologie en door financiering aan te bieden.

Om- en bijscholing voor personeel

Flinke ambities heeft Unilever ook op het gebied van scholing. Alle personeelsleden moeten over tien jaar zijn om- of bijgeschoold. Mochten ze niet bij Unilever kunnen blijven, dan wordt zo de kans groter dat ze elders terechtkunnen. Ook in 2030 wil Unilever tien miljoen jonge mensen hebben geschoold zodat ze meer kans hebben op een baan.

Flexibeler werken is ook een onderwerp waar Unilever zich mee gaat bezighouden, al doelt het bedrijf dan niet op nul-urencontracten en dergelijke. In Nieuw-Zeeland experimenteert Unilever al met een vierdaagse werkweek, zegt de woordvoerder. In dat land heeft Unilever wel een marketingorganisatie, maar geen fabrieken. Andere mogelijkheden zijn minder of flexibeler werken met behoud van pensioen en een combinatie van minder werken en meer scholing. Unilever geeft zijn Nederlandse personeelsleden voortaan de mogelijkheid om vrij te nemen op feestdagen als diwali, eid (het einde van de ramadan) en Chinees nieuwjaar, die niet onder de officiële Nederlandse feestdagen vallen.

Lees ook:

Paul Polman, duurzaamheidspaus van Unilever, maakt plaats na tumultueus jaar

De Twentse Paul Polman neemt na tien jaar afscheid van Unilever. Per 1 januari wordt hij opgevolgd door de Schot Alan Jope, die al sinds 1985 bij het bedrijf werkt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden