Vertraging

Treinverkeer wordt weer opgestart, maar reizigers hebben nog de hele dag last van de storing

Een reiziger op het perron van Utrecht Centraal op een eerdere datum.  Beeld ANP
Een reiziger op het perron van Utrecht Centraal op een eerdere datum.Beeld ANP

Een storing aan het telefoniesysteem bij ProRail heeft maandag het hele Nederlandse spoorwegnet platgelegd. Volgens vervoerder NS wordt er vanaf dinsdag pas weer volgens de normale dienstregeling gereden.

Het grootste deel van het Nederlandse spoorwegnet is maandagmiddag stil komen te liggen door een storing aan het telefoniesysteem. De meeste treinen konden daardoor hun ritten vanaf 14.30 uur tot na vieren niet afmaken. Treinen die onderweg waren tijdens de storing reden volgens een woordvoerder van NS nog wel naar het dichtstbijzijnde perron om reizigers af te zetten.

“Het telefoniesysteem is essentieel om treinen te laten rijden, daarom hebben we besloten een groot deel van het land stil te leggen”, meldde een woordvoerder van ProRail ‘s middags.

Door het defect kwamen veel passagiers niet of veel later aan op hun bestemming. Ook reizigers van regionale vervoerders als Keolis en Arriva hadden hinder van de technische problemen aan het telefoonverkeer van ProRail. Het zogeheten Keolis Blauwnet (Overijssel) lag maandagmiddag geheel plat en Arriva’s treinen tussen Almelo en Hardenberg en tussen Roermond en Nijmegen konden eveneens niet verder.

Alle vervoerders adviseerden reizigers om de sociale kanalen en reisplanners in de gaten te houden voor actuele informatie of om later op reis te gaan. Daarnaast waarschuwden vervoerders voor extra drukte in bussen.

‘Het opnieuw opstarten is een grote puzzel’

Het telefoniesysteem heeft de treinverkeersleiding nodig om contact te leggen met machinisten in de trein. Ook de bediening van seinen en wissels gaat via dat netwerk, dat wordt gefaciliteerd door provider Mobirail. Het systeem – een samenwerking met KPN en Nokia Siemens Networks Nederland BV – is sinds 1 juli 2003 operationeel. Om het probleem boven water te krijgen schaalde Mobirail de capaciteit van het netwerk tijdelijk maximaal op.

Toen het euvel rond kwart over vier kon worden verholpen kwam het treinverkeer langzaam maar zeker weer op gang. “Het duurt dan nog lang voor alles is opgestart, dat is een grote puzzel, dus reizigers zullen nog flinke tijd last hebben van de storing”, aldus een woordvoerder van ProRail. De spoorbeheerder liet na de storing stapsgewijs weer treinen rijden.

Het streven was om op elk traject minimaal één trein per uur te laten rijden, meldde ProRail op de eigen website. Ook het internationaal en regionaal treinverkeer en goederenvervoer werd eind van de middag weer opgestart. Reizigers hebben naar verwachting nog de hele avond hinder als gevolg de storing.

Lees ook:

ProRail wil 2000 extra treinen per dag met nieuwe software

Komende tien jaar moeten er 30 procent meer en langere treinen op het drukke spoor in Nederland komen om de verwachte reizigersgroei op te vangen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden