Openbaar vervoer

Trein en bus zitten na de vakantie een klein beetje voller

Een kuchscherm in een bus. Alle stads- en streekbussen en trams in Nederland worden de komende weken voorzien van coronaveilige schermen voor chauffeurs.Beeld ANP

Nu de zomervakantie echt afgelopen is, stijgt het aantal passagiers in trein en bus. Maar snel gaat dat niet.

Komen de passagiers terug na de zomervakantie? Ja, maar slechts mondjesmaat, constateren de openbaarvervoerbedrijven na de eerste week van september. Zeker in de trein blijven vooral de forenzen nog weg.

Vorige week waren voor het eerst na de zomer de scholen in heel Nederland weer open en daarom keken de ov-bedrijven met spanning uit naar de passagiersaantallen. En jawel, afgelopen donderdag werd de drukste dag sinds in maart de lockdown van kracht werd. Toch telde Translink, het bedrijf achter de ov-kaart, in die hele week nog altijd slechts 55 procent van het aantal reizigers dat vorig jaar rond deze tijd in trein, bus of tram stapte.

Meteen na de lockdown zakte het openbaar vervoer hard in, met een passagiersdaling van zo'n 90 procent. Thuiswerken werd de norm, bus en trein waren bedoeld voor noodzakelijke ritten. Pas in juli, toen die beperking tot noodzakelijke reizen werd opgeheven, herstelden de cijfers zich enigszins. In de vakantieperiode zette dat herstel door, vooral met vrijetijdsverkeer zoals dagjes uit en familiebezoek.

Forenzen mijden het openbaar vervoer

Maar de explosie van reizigersaantallen die zich doorgaans na de zomervakantie voordoet, blijft nu uit. “We zien nu tussen de 40 en 45 procent van het normale aantal reizigers”, zegt Tjalling Smit van de raad van bestuur van de NS. “Het is nog steeds vooral vrijetijdsverkeer. Reizigers die om een zakelijke reden de trein pakken, of om van huis naar het werk te komen, zien we veel minder in de trein.”

Dat forenzen het openbaar vervoer nog mijden, is ook te zien in de spits: vooral in de ochtendspits zijn treinen en bussen wel iets voller dan later op de dag, maar dat verschil in drukte is lang niet zo groot als normaal. Dat kan ook te maken hebben met de afspraken van de NS met onderwijsinstellingen: die spreiden de begintijd van hun lessen.

De NS houden er rekening mee dat het wel vier jaar kan duren voor het aantal reizigers weer op het niveau van voor de coronacrisis zit. Het streekvervoer kijkt intussen ook uit naar de herfst: drijft het mindere weer degenen die nu de fiets pakken dan de bus in, of nemen ze tegen die tijd de auto?

En ja, de ov-bedrijven schieten er veel geld bij in. “Dat mensen goed gehoor geven aan de oproep om thuis te werken, betekent wel wat voor onze inkomsten”, zegt Smit. “En dat blijft nog wel even zo.”

Lees ook:

NS hebben nieuwe financiële steun en forensen nodig

Door de coronamaatregelen hebben de NS flink verlies geleden. Om weer financieel gezond te worden zijn bezuinigingen en extra overheidssteun nodig, zegt het bedrijf. Ook de terugkeer van de forens is broodnodig. 

Blijvend minder druk in trein en bus? Onwaarschijnlijk. ‘Stevig bezuinigen lijkt me dus niet verstandig’

Goede kans dat de reizigers na de coronacrisis terugkomen in trein en bus. Dus nu stevig bezuinigen op het openbaar vervoer om de crisis te overleven? Niet verstandig, zegt hoogleraar Bert van Wee. Daarmee jaag je reizigers écht weg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden