Stekkerauto’s

Toyota is om en gaat voor batterij-elektrisch

Toyota’s bZ SDN wordt gepresenteerd in Tokyo (Japan) na bekendmaking van de nieuwe strategie van Toyota om flink in te zetten op batterij-elektrische auto’s. Beeld Reuters, Kim Kyung-Hoon
Toyota’s bZ SDN wordt gepresenteerd in Tokyo (Japan) na bekendmaking van de nieuwe strategie van Toyota om flink in te zetten op batterij-elektrische auto’s.Beeld Reuters, Kim Kyung-Hoon

De grootste autoproducent ter wereld ziet – na lang twijfelen – nu toch toekomst in batterij-elektrische auto’s.

Joost van Velzen

Groot autonieuws uit onverwachte hoek: fabrikant Toyota presenteert in één klap vijftien nieuwe batterij-elektrische modellen. Het Japanse merk – steevast een van ’s werelds grootste autoproducenten – heeft dinsdag aangekondigd ruim 30 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van stekkerauto’s.

De bedoeling is dat het merk in 2030 jaarlijks 3,5 miljoen auto’s gaat bouwen die het op batterijen doen. Dat is ongeveer een derde van het totale aantal auto’s dat Toyota per jaar bouwt. “Ik geloof dat het bereiken van CO2-neutraliteit betekent dat we een wereld realiseren waarin alle mensen op deze planeet gelukkig blijven leven”, verklaarde Toyota-baas Akio Toyoda tijdens een persbriefing.

Het bedrijf zet in op twee soorten auto’s: de zogenoemde koolstofneutrale en de koolstofreducerende personenwagens, zei Toyoda. Naast de nieuw gepresenteerde batterij-auto’s zal Toyota bestaande modellen, die nu nog op benzine of diesel rijden, elektrificeren. “Wij zullen ons uiterste best doen om dergelijke voertuigen te realiseren.”

Alle opties open

Dat is lang anders geweest, weet ook Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING: “Waar de meeste grote automakers de afgelopen tijd investeringsplannen en doelstellingen voor een overgang naar elektrische auto’s hebben gepubliceerd, hield Toyota zich tot dusver op de vlakte. Toyota – dat al langer naar waterstoftechnologie kijkt – hield alle opties open.”

Luman noemt de aankondiging van het merk ‘verrassend’. “Ook omdat de investering die ze doen best fors is. Met een verkoopdoel van 3,5 miljoen batterij-elektrische auto’s in 2030 geeft Toyota een duidelijke richting aan.”

De vijftien nieuwe elektrische modellen die Toyota op zijn site toont zijn divers en zien er productierijp uit. Er zitten compacte SUV’s in de pijplijn, maar ook kleine stadsauto’s en sportcoupés. “Welkom in onze showroom van de toekomst”, zegt de Toyota-baas erbij.

Marktleider in de VS

Het bedrijf werkt bij de ontwikkeling en productie van de nieuwe elektrische modellen samen met dochtermerken Lexus en Subaru. Doordat het moederbedrijf met deze merken – en uiteraard met Toyota zelf – in de hele wereldmarkt actief is, hebben de elektrische plannen van de Japanners een groot effect op de transformatie van het wagenpark.

Alleen al moedermerk Toyota heeft meer dan honderd modellen in het programma. Dat zijn auto’s met alle soorten aandrijflijnen, van voertuigen met een verbrandingsmotor, via hybride elektrische voertuigen, plug-in-hybride elektrische voertuigen en elektrische voertuigen met een brandstofcel. Toyota opereert in meer dan 170 landen en regio’s.

Luman: “Voor verschillende markten betekent dit een extra steun in de rug voor elektrificatie. Toyota is bijvoorbeeld marktleider in de VS met een aandeel van 17 procent. Met deze plannen krijgt elektrificatie daar een stimulans. De VS loopt nu nog flink achter bij Europa.”

Lees ook:

Waarom moet een elektrische auto 180 km per uur kunnen rijden? Wat is daar duurzaam aan?

Als het om duurzaamheid gaat, is daar nog een wereld te winnen, legt mobiliteitshistoricus Vincent van der Vinne uit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden