Nieuws Vliegtuigcrashes

Toezicht op falend veiligheidssysteem Boeing schoot tekort

Werknemers van Boeing werken aan de staart van de Boeing 737 NG in Renton, Washington. Beeld REUTERS

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA schoot tekort in het toezicht op de ontwikkeling van een veiligheidssysteem voor de Boeing 737 MAX. Dat staat in een rapport van luchtvaartinspecteurs. Het gewraakte systeem wordt in verband gebracht met twee crashes met een 737 MAX kort na elkaar, waarbij 346 mensen omkwamen.

De twee vliegtuigongelukken, in Indonesië en Ethiopië, zijn vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte. Een internationale commissie van inspecteurs stelt nu vast dat de Amerikaanse toezichthouder over dit MCAS-systeem ‘gefragmenteerde documentatie’ had, waardoor het lastig was na te gaan of de technologie voldeed.

De commissie is kritisch over het FAA-beleid om veel van zijn taken aan luchtvaartbedrijven te delegeren. Daardoor kon de toezichthouder bij de ontwikkeling van de 737 MAX geen onafhankelijk oordeel vellen over het veiligheidssysteem. De luchtvaartautoriteit stelde zelf te weinig personen aan om om een vinger aan de pols te houden bij de uitbestede taken. Daarnaast ondervonden Boeing-medewerkers die werk van de FAA overnamen volgens de commissie druk, “mogelijk vanwege tegengestelde prioriteiten”.

De luchtvaartautoriteit FAA liet in een reactie weten gepaste maatregelen te nemen na “de onverbloemde en onafhankelijke kritiek” in het rapport. Boeing heeft nog niet gereageerd. 

Ondertussen kampt Boeing alweer met het volgende probleem. De vliegtuigfabrikant heeft laten weten dat bij 38 van 810 onderzochte toestellen van het model 737 NG scheurtjes zijn aangetroffen. De beschadigde vliegtuigen blijven voorlopig aan de grond voor reparatie.

Lees ook:

Boeing was al een jaar op de hoogte van problemen met de 737 Max

Boeing heeft toegegeven dat het bedrijf het ‘crashtoestel’ al maanden leverde, terwijl de vliegtuigbouwer uit Seattle op de hoogte was van een haperend waarschuwingssysteem in de cockpit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden