ReportageFietsenhandel

Toegenomen populariteit fietsen zorgt voor tekort aan onderdelen: ‘Dat gat is voorlopig niet gedicht’

Fietsenmaker Erik Heerings in zijn zaak. Beeld Merlin Daleman
Fietsenmaker Erik Heerings in zijn zaak.Beeld Merlin Daleman

Door de coronacrisis kampt de fietsindustrie met een groot tekort aan onderdelen. Bij Heerings Tweewielercentrum in Eindhoven raken de kettingen en tandwielen op.

Erik Heerings (47) is al de vierde generatie uit een familie van fietsenmakers. Wat hij nu meemaakt, heeft hij met zijn bedrijf niet eerder gezien. Het familiebedrijf Heerings Tweewielercentrum in het Eindhovense stadsdeel Stratum kampt dankzij de coronacrisis met een groot tekort aan fietsonderdelen. De kettingen, tandwielen en remkabels beginnen op te raken, waardoor zijn bedrijf steeds vaker nee moet verkopen aan klanten. En de levertijden van de fabrikanten blijven oplopen, tot wel 57 weken.

“Er is een gekke situatie aan het ontstaan,” zegt Heerings. “Mensen kunnen een fiets niet compleet krijgen, omdat een ketting of een spatbordje er niet is. Er zijn modellen fietsen bij die heel dit jaar niet worden geleverd en het is nog maar de vraag of die er volgend jaar wel zullen komen. Dat weet niemand.”

De hele fietsenbranche heeft last van de tekorten: 97 procent van de fietsverkopers geeft aan te maken te hebben met leveringsproblemen, vertelt woordvoerder Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag. Daar zijn een aantal oorzaken voor aan te wijzen. Ten eerste zijn door de uitbraak van corona de fabrieken, die vooral zijn gevestigd in Azië, in het voorjaar van 2020 een hele tijd dicht geweest en lag het transport stil. Dat heeft een gat in de productie en levering opgeleverd, dat nog steeds niet is gedicht.

Ten tweede is juist na die eerste uitbraak de vraag naar fietsen enorm gestegen. Omdat de mogelijkheden tot sport en recreatie door de lockdowns plotseling afnamen en mensen meer tijd over hadden, is men massaal gaan fietsen. Dat leidde vorig jaar tot een recordjaar voor Nederlandse fietsverkopers: volgens een onderzoek van Gfk in opdracht van Bovag en RAI Vereniging werden er 1,1 miljoen fietsen verkocht in 2020, met een totale omzet van 1,65 miljard euro. Dat betekende een omzetgroei van 30 procent in vergelijking met 2019, met als gevolg dat de schaarste aan fietsartikelen alleen maar groter werd.

En ten slotte zijn er ook nog capaciteitsproblemen in het transport. Er is sprake van een tekort aan containers en schepen wereldwijd, wat leidt tot veel vertraging en hoge transportkosten.

Fietsframes op de Ever Given

De blokkering van het Suezkanaal afgelopen maart heeft dat probleem niet kleiner gemaakt, weet Erik Heerings. Een van zijn leveranciers heeft een lading frames voor elektrische fietsen op het bewuste schip liggen, de Ever Given. Dat ligt nu nog steeds in Egypte, met de hele lading erop, omdat de Suez Canal Authority en de rederij Shoei Kisen het niet eens kunnen worden over een schadevergoeding. “Mijn leverancier zegt dat hij nu geen fiets meer gemaakt kan krijgen van dat specifieke, goedlopende model. Die frames liggen allemaal op dat schip.”

Dat alles maakt dat klanten nu niet alleen langer op hun fiets moeten wachten, maar er ook meer voor moeten betalen. Toch leidt dat gelukkig nog niet tot ontevreden klanten, merkt Heerings. “Ze snappen het wel, mensen weten inmiddels wel dat er schaarste is. En mensen zijn nu blij als ik gewoon hun fiets kan maken. Van de week was hier een vrouw met een kapotte fiets en zij vroeg of ik nog remblokken had liggen. Ze stond ervan te kijken toen ik zei dat ik ze had en dat ze gewoon de dag erna haar fiets kon komen ophalen.”

Remblokken heeft Heerings gelukkig nog wel op voorraad, net als banden. Hij had altijd wel grote voorraden staan in zijn winkel, maar net voor de uitbraak van corona had hij besloten om dat te gaan minderen. “Het gevaar van een voorraad is dat die al snel veroudert. Mensen vragen altijd naar het nieuwste product. Dus ik dacht: ik ga dat afbouwen. Had ik achteraf gezien nu maar die voorraden aangehouden, dan had ik voorlopig nog doorgekund. Nu grijp ik echt mis met de kettingen en cassettes.”

Heerings denkt dat de problemen nog wel even zullen aanhouden. “Dit verhaal gaan we nog heel lang voelen. Dat gat is in 2022 niet gedicht en in 2023 ook nog niet. Misschien wel pas in 2025.”

Lees ook:

Tijdens de pandemie is de wereldwijde vraag naar fietsen gegroeid

De pandemie heeft een positief effect op de verkoopcijfers van de Accell Group, bekend van Batavus en Sparta.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden