Fietsindustrie

Tijdens de pandemie is de wereldwijde vraag naar fietsen gegroeid

In een assemblagefabriek van de Accell Groep worden fietsen in elkaar gezet.  Beeld Lex van Lieshout
In een assemblagefabriek van de Accell Groep worden fietsen in elkaar gezet.Beeld Lex van Lieshout

De pandemie heeft een positief effect op de verkoopcijfers van de Accell Group, bekend van Batavus en Sparta.

Profwielrenners beleven een moeilijk jaar, maar verder lijkt iedereen juist te gaan fietsen. Dat geldt in ieder geval voor Europeanen, merkt fietsenproducent Accell Group uit Heerenveen, bekend van merken als Batavus, Raleigh, Sparta en Babboe-bakfietsen. “De pandemie heeft de belangstelling van consumenten en overheden voor het fietsen in Europa opgestuwd”, zegt topman Ton Anbeek. 

Het coronavirus maakt volle bussen minder populair. Dan liever zonder mondkapje met je hoofd in de wind. De fiets voelt als het gezonde alternatief, zegt Anbeek bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Hij verwacht dat dit een langdurig positief effect heeft op de zaken van Accell. Die gingen al goed dankzij de duurzaamheidstrend en de opmars van de elektrische fiets.

In cijfers uitgedrukt: de opbrengsten van Accell bedroegen het afgelopen halfjaar 677 miljoen euro. Dat is een groei van 4 procent. Onder de streep bleef een kleine 29 miljoen euro over, iets minder dan vorig jaar. Elektrische fietsen vormden de hoofdmoot. Traditionele fietsen vielen nog weer verder terug: naar 14 procent van de omzet. Fietsonderdelen zijn goed voor een kwart van de omzet.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

null Beeld Sander Soewargana
Beeld Sander Soewargana

Verstoringen van internationale productieketens

Natuurlijk werd ook Accell geraakt door de coronamaatregelen in Europa, de belangrijkste markt voor het bedrijf. De verkopen zakten in toen veel fietsenwinkels in april en mei dicht moesten. Niet wetende hoelang die situatie zou duren, besloot Accell afnemers flinke kortingen te geven, wat de opbrengst per fiets drukte. In de Benelux bleven winkels open, maar lag het winkelbezoek lager. 

Maar toen kwamen mei en juni: deze maanden zorgden voor een stevige eindsprint. In juni lag de omzet zelfs 53 procent hoger dan juni vorig jaar. In Duitsland viel het herstel wat tegen.

Nu de winkels open zijn, vormen verstoringen van de internationale productieketens het grootste risico voor Accell. De fietsonderdelen moeten op tijd in de assemblagefabrieken arriveren, waar de fietsen in elkaar worden gezet. De coronaverspreiding in Azië en de belemmeringen aan de Europese grenzen verstoorden dat proces. De acute problemen zijn voorbij, maar een lokale corona-uitbraak kan de productie zomaar weer stilleggen. Het gaat al mis als één onderdeel niet verkrijgbaar is.

Wachttijden in de fietsindustrie

Accell heeft 3400 werknemers in achttien landen en biedt z'n producten in ruim tachtig landen aan. Vorig jaar verkocht Accell 943.000 fietsen en bedroeg de omzet 1,1 miljard euro. Een fiets kan een dure aankoop zijn. Maar Accell merkt nog niet dat mensen hun geld nu liever op de bank laten staan, vanwege de economische crisis.

De wereldwijde vraag naar fietsen is zelfs zo groot, dat de fietsindustrie wachttijden kent. In Frankrijk verdubbelden de verkopen in mei en juni vergeleken met vorig jaar, meldde persbureau AFP deze week bijvoorbeeld. De internationale winkelketen Decathlon zegt vijf keer zoveel fietsen te hebben besteld in China. In de VS werden in mei 80 procent meer fietsen verkocht dan vorig jaar mei. 

Ook Google Maps ziet het groeiende enthousiasme voor de fiets. Sinds februari is het aantal opgevraagde fietsroutes naar een recordhoogte gestegen. Verder werd bij Google nog nooit zoveel gezocht naar fietsenmakers – een verdubbeling. Al die fietsbanden moeten tenslotte ook weer worden geplakt.

Lees ook:

Het geld zit in de zak en blijft daar voorlopig

Consumenten gaven in april en mei veel minder geld uit dan normaal. Gaan zij die bespaarde miljarden nu aanspreken en zo de economie een opkikker geven?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden