InterviewHans Ober

TicketSwap-directeur: ‘Als de festivals weer beginnen, komt er een vloedgolf op ons af’

Zangeres Ellen ten Damme met haar voorstelling Allez-Hop in Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden tijdens een corona testevenement van Fieldlab. Beeld ANP
Zangeres Ellen ten Damme met haar voorstelling Allez-Hop in Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden tijdens een corona testevenement van Fieldlab.Beeld ANP

Hoewel er geen evenementen zijn en TicketSwap bijna geen kaartjes kan doorkopen, blijft de directeur hoopvol. ‘We zijn weer mensen aan het aannemen.’

Al meer dan een jaar vinden er bijna geen evenementen plaats. Dat is niet alleen vervelend voor de organisatoren, ook voor TicketSwap. Via deze website kunnen klanten kaartjes voor concerten, festivals en sportwedstrijden op een veilige manier doorverkopen. Vóór de pandemie was dat een groot succes: TicketSwap had wereldwijd 5,3 miljoen gebruikers en verdiende goed aan de doorverkoop van tickets. Bij een kaartprijs van twintig euro ontvangt de organisatie, als tussenpersoon, twee euro. In ruil daarvoor voorkomt het bedrijf fraude en controleert het dat er niet meer dan 20 procent boven de originele kaartprijs wordt betaald.

TicketSwap is marktleider in Nederland, België, Frankrijk en Hongarije. “In januari 2020 deden we het na Nederland het beste in Mexico”, vertelt directeur Hans Ober. “Een land waar we nog nooit naar hadden omgekeken.” Maar Ober zag zijn omzet het afgelopen jaar met 99 procent afnemen. Toch maakt hij zich weinig zorgen over de toekomst. “We waren gelukkig een gezond bedrijf”, vertelt hij. “Dat geeft rust.”

Maar hoe overleeft TicketSwap als er bijna geen evenementen zijn?

“We hadden goede reserves, wat vrij uniek is voor een start-up. Maar als je een team van honderd werknemers hebt, gaat die buffer er natuurlijk vlot doorheen. Gelukkig kwam de overheidssteun snel. Toch hebben we gekozen om afscheid te nemen van vijfendertig werknemers. Er is geen officiële ontslagronde geweest, maar iedereen begreep dat er wat moest gebeuren. Sommigen kozen er zelf voor om weg te gaan.”

In mei vorig jaar deed u een oproep voor een investeerder. Hoe is dat afgelopen?

“Ticketswap is opgericht in 2012 en altijd zelfstandig geweest. Maar waren al een tijd op zoek naar een investeerder. Door de teruglopende inkomsten vanwege de coronapandemie hebben we met een paar serieuze partijen aan tafel gezeten. Uiteindelijk is het niet nodig geweest, omdat de steunmaatregelen werden verlengd. We doen het dus nog steeds zelf.”

Ging u toen op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen?

“Het is aantrekkelijk om ons te richten op zaken die op de korte termijn geld opleveren, maar ik zei: dat gaan we niet doen. Ik vond de ideeën die werden aangedragen niets en voordat je iets opzet dat op dezelfde schaal opereert als TicketSwap, ben je een jaar verder. Daarnaast is het belangrijk dat we ons in deze snel veranderende digitale markt blijven ontwikkelen en niet stilstaan.”

Waar doet het team nu dan?

“Als de festivals weer beginnen, komt er een vloedgolf op ons af. We moeten zorgen dat we op tijd een goed draaiende website hebben. Als het kabinet aankondigt dat er evenementen mogen plaatsvinden, komt er direct druk op de website te staan. Niet een uur daarna, maar meteen. Dus hebben we weer twee senior medewerkers aangenomen. We richten ons er nu op dat klanten problemen zelf kunnen oplossen die ze tegenkomen op de website. Het kopje 'Veelgestelde vragen’ is bijgewerkt in alle talen. Je hoopt dat het allemaal goed uitpakt. Of je er klaar voor bent, weet je pas als het is geweest.”

Lees ook:

Artiesten willen wet die einde maakt aan woekerprijzen voor concertkaarten

Het is een grote ergernis van concertgangers: luttele minuten nadat een concert is uitverkocht, verschijnen de kaarten voor een veel hoger bedrag op websites van doorverkopers. Artiesten willen dat hier iets aan gebeurt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden