InterviewThuiswerken

Thuiswerken voor een callcenter: De webcam moet aan als de baas dat vraagt

Een callcenter, pre-corona. De medewerkers en de werkplek op deze foto komen niet voor in dit interview.  Beeld ANP
Een callcenter, pre-corona. De medewerkers en de werkplek op deze foto komen niet voor in dit interview.Beeld ANP

Callcentermedewerker John moet tijdens het thuiswerken aan nog meer strenge eisen voldoen.

“De thuiswerkeisen waaraan wij moeten voldoen zijn vrij extreem”, zegt John. Hij werkt al ruim tien jaar voor contactcenter Teleperformance in Maastricht. John is niet zijn echte naam, daarmee wil hij niet in de krant uit angst zijn baan te verliezen. “Er zijn collega’s die zich gedwongen voelen naar kantoor te gaan omdat ze niet aan de eisen voor het thuiswerken kunnen voldoen”, legt hij uit. 

Zo moet de internetverbinding thuis altijd goed zijn. “Als deze uitvalt, krijg je geen loon tot het weer is opgelost of tenzij je kan bewijzen dat het niet jouw schuld is dat het internet er uit ligt.” Hij zucht: “Alsof ik ooit met opzet de verbinding zou saboteren”. Erger nog vindt hij het dat hij zijn webcam moet aanzetten wanneer een leidinggevende daarom vraagt. 

Altijd beschikbaar zijn

En dat zijn werkgever verlangt dat huisgenoten en familieleden zo min mogelijk gebruik maken van de internetverbinding als hij werkt. “Gelukkig ben ik single”, zegt hij. Maar moet je voorstellen dat jouw kinderen thuis niet op het internet mogen omdat jij aan het werk bent, dat valt toch niet te verkopen?”

Het zijn niet alleen de strenge voorwaarden in de thuiswerkovereenkomst die hem boos maken. “Het is ook wat die overeenkomst zegt over de bedrijfscultuur”, legt hij uit. “We moeten al bijna altijd beschikbaar zijn, het aanvragen van verlof is moeilijk, we hebben een slechte cao en de balans tussen werk en privé is vaak ver te zoeken. Die thuiswerkovereenkomst komt daar nog eens bovenop en laat zien dat in deze sector alle risico’s bij de werknemer liggen. Ze claimen je voor een minimumloontje.”

Geen buffer opbouwen

Waarom hij dan niet iets anders gaat doen? “Mijn diploma is inmiddels verouderd waardoor ik niet snel ander werk kan vinden”, legt hij uit. Voor een cursus heeft hij geen geld, zegt hij. 

“Over weinig geld gesproken. Ik krijg dan wel een thuiswerkvergoeding van 30 euro in de maand die ik besteed aan elektriciteit, mijn internetabonnement en koffie. Maar stel dat mijn computer stuk gaat, dan heb ik een probleem. Ik heb geen buffer kunnen opbouwen om de kosten voor een reparatie te kunnen dekken, en dan kan ik dus niet werken. Of ik moet bezuinigen op mijn boodschappen.”

Teleperformance benadrukt dat hij in zo’n geval naar kantoor kan komen. John vertelt dat veel van zijn collega’s niet naar kantoor durven uit angst om besmet te raken met het coronavirus. “Er gaan verhalen rond dat de veiligheidsmaatregelen niet altijd in acht worden genomen. Mensen die snotteren en toch op werk moeten verschijnen.” Teleperformance ontkent dit en zegt zich op alle vestigingen aan de richtlijnen van het RIVM te houden.

De naam en de gegevens van de geïnterviewde zijn bij de redactie bekend. 

Lees ook: 

Medewerkers callcenter in de knel door thuiswerken

Callcentermedewerkers die thuiswerken moeten aan hele strenge voorwaarden voldoen, meldt vakbond FNV.

Alle klanten willen service, maar wie wil een baan bij klantenservice?

De toegenomen behoefte aan steeds complexere klantenservice zorgt voor een tekort aan personeel. ‘Misschien is het ook wel niet zo’n leuke baan.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden