Studiekeuze

Tekorten in de technische banensector? ‘Scholieren de techniekkant opduwen werkt niet’

Beeld ANP

Middelbare scholieren laten zich niet in hun studiekeuze nauwelijks tot niet beïnvloeden door de latere baankans of verdiensten. 

Snel een baan en een goed salaris, volgens het UWV kun je dan het beste tandheelkundige of leraar natuurkunde worden. Archeologie en dans hebben daarentegen de minst succesvolle startpositie op de arbeidsmarkt. Middelbare scholieren laten zich er niet door leiden. Het sturen van een opleidingskeuze werkt averechts, merkt decaan Marc Drenth van het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand. 

“Er zijn tekorten in de technische banensector. Ik heb weleens geprobeerd leerlingen die richting op te krijgen, maar dat zorgde voor meer uitval als ze eenmaal aan de opleiding begonnen. Ze maken de keuze liever vanuit hun hart, dan dat ze naar het succes op de arbeidsmarkt kijken.” Daarnaast vindt de decaan de lijstjes niet helemaal realistisch voor de scholieren van nu. Als ze eenmaal zijn afgestudeerd, is het jaren verder en staat de arbeidsmarkt er wellicht anders voor, verwacht hij. Tel daarbij het imago van een leraar natuurkunde op.

Heel Holland Bakt

Het imago van een beroepsgroep telt namelijk mee, merkt ook decaan Minette van den Bemd van het Newmancollege in Breda. Leerlingen zijn gevoelig voor wat ze op televisie zien. Van den Bemd legt de link tussen de populariteit van ‘Heel Holland Bakt’ en de toename in aanmeldingen bij de bakkersopleiding. 

De leerlingen van decaan Drenth prefereren een opleiding als arts, omdat ze de ziekenhuissoap ‘Grey’s Anatomy’ hebben gezien. Dat beeld lijkt zich aan te passen na een meeloopdag bij een bedrijf of instelling, waarbij een leerling de realiteit ziet. Van den Bemd ziet de toegevoegde waarde: “In de vierde klas gaan de leerlingen op stage. Als ze terugkomen zijn ze soms zo enthousiast dat die ervaring alle keuzestress wegneemt.”

Leerlingen hebben vooral voorkeur voor wat ze al kennen, weet Van den Bemd. “European Studies of Fiscaal Recht, wat kun je daar mee? Het klinkt breed en blijft vaag. Leraar natuurkunde is tenminste nog een tastbaar beroep. Het Newmancollege haalt beroepsbeoefenaars binnen, om inzichtelijk te maken wat een beroep inhoudt. Maar er zijn zoveel opleidingen dat niet elk vak de revue passeert. Het is moeilijk kiezen, daarom probeer ik te benadrukken dat een eerste keuze niet vaststaat. Het is heel normaal als een leerling twijfelt en toch iets anders gaat doen.”

Op zestienjarige leeftijd kiezen uit een enorm aanbod van opleidingen, het is nogal wat. Decaan Drenth: “Ik kijk samen met de leerling waar hij energie van krijgt en waar hij succesvol in is. Daarnaast is het belangrijk om een leerlingen grondig onderzoek te laten doen naar een opleiding. Doen ze dat niet, dan strookt het beeld van de opleiding vaak niet met de realiteit.” 

Drenth merkt dat leerlingen die het nog niet helemaal weten makkelijker kiezen voor een brede opleiding in marketing of economie. “De grap is dat de uitval daar gigantisch is. Een specifieke opleiding, zoals elektrotechniek of radiologie, heeft dat minder. Wie daarvoor kiest is beter voorbereid op wat het vak echt inhoudt.”

Ranglijst van UWV over startpositie afgestudeerden

HBO, meest succesvolle opleidingen

1.Lerarenopleiding natuur- en scheikunde
2.Lerarenopleiding techniek
3.Lerarenopleiding wiskunde
4.Lerarenopleiding Nederlands
5.Management in de zorg

HBO, minst succesvol

1. Dans
2. Kunstacademie
3. Muziek
4. Toerisme
5. European studies

Universiteit, meest succesvol

1. Tandheelkunde
2. Fiscale economie
3. Econometrie
4. Accounting
5. Fiscaal recht

Universiteit, minst succesvol

1. Letterkunde
2. Archeologie
3. Kunst- en cultuurwetenschappen
4. Culturele antropologie
5. Cultuurstudies

Lees ook:

Een op de vijf middelbare scholieren heeft een ziek gezinslid. 

Een op de vijf middelbare scholieren heeft een gezinslid dat langdurig ziek is. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). 

Vormt het leenstelsel écht zo’n grote belemmering voor studenten? 

De tegenstanders van het leenstelsel zeggen dat het jongeren belemmert in de kansen voor de toekomst, het klassensystemen in de hand werkt, en het geld niet wordt geïnvesteerd in het onderwijs zoals beloofd.  Kloppen deze argumenten?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden