Beurs

Tegenvaller voor Unilever op de beurs

Unilever-producten in een winkel in Delhi.Beeld AFP, Sajjad Hussain

Een schrikmomentje voor de aandeelhouders van Unilever. De koers van het aandeel verloor dinsdag 6,5 procent van zijn waarde, nadat het concern had bekendgemaakt dat de omzet over 2019 – en die over het begin van 2020 – wat lager zal uitvallen dan gedacht. De Unilever-top rekende tot dinsdag nog op een groei van 3 tot 5 procent.

Unilever meldde de tegenvaller ’s morgens vroeg en organiseerde vervolgens inderhaast een telefonische persconferentie, waarin bestuursvoorzitter Alan Jope een – nogal summiere – toelichting gaf op de omzetwaarschuwing.

Tegenvallers waren er, zo zei Jope, in Azië – en dan met name in India, Pakistan en Bangladesh – waar Uni­lever aanmerkelijk minder artikelen verkocht dan gedacht. Vorig jaar ­stegen de verkopen in die landen nog met meer dan 10 procent, maar dit jaar wordt de 5 procent niet gehaald.

Jope wilde niet zeggen welke producten specifiek minder in trek waren dan werd verwacht. Unilever produceert en verkoopt onder meer zeep, shampoo, wasmiddelen en voedingsmiddelen, zoals thee, ijs, soepen en sauzen.

In Nigeria en Ghana bleven de ­verkopen van de Engelse multinational ook achter bij de verwachtingen, meldde Jope. De economie groeit er niet of nauwelijks en dat heeft invloed op het gedrag van de consumenten in die landen. In Noord-Amerika en een paar Europese landen ten slotte lopen de zaken niet slecht, maar de resultaten zouden er beter kunnen zijn, meldde Jope, die verwacht dat Unilever in de loop van het komende jaar weer het verwachte groeitempo van 3 tot 5 procent zal halen.

Het aandeel Unilever dook meteen na de aankondiging flink in de min en sloot 6,5 procent lager op 51,40 euro. Dat is nog wel flink hoger dan de koers van eind vorig jaar, toen een aandeel 47,40 euro waard was. Bijna 60 procent van Unilevers omzet komt uit opkomende markten. Daar is het ­bedrijf de laatste jaren ook het meest gegroeid.

Lees ook:

De zachte zomer drukte de ijsverkoop en dus de omzet van Unilever

Was- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in het derde kwartaal niet kunnen voldoen aan zijn eigen groeiverwachting. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden