Coronacrisis

Taxibranche strijdt eensgezind om staatssteun, zelfs Uber doet mee

Taxiondernemers verzamelen zich op het Malieveld in Den Haag om een petitie te overhandigen op het ministerie van economische zaken.Beeld ANP

Bijna niemand neemt nog een taxi en de branche kan geen beroep doen op een regeling van het Rijk. Eerder deze week klopten de chauffeurs aan bij de staatssecretaris. Zelfs taxiplatform Uber doet mee.

De coronacrisis treft de ene branche aanzienlijk harder dan de andere. Je zult maar een klein taxibedrijfje hebben, zoals Roopisch Hoelas van RoepTaxi uit Almere. “Al het werk is weggevallen, het heeft geen zin om te blijven wachten, want er komt niemand. Ik heb in veertien uur werken 8 euro en 50 cent verdiend met een ritje voor piloten die medicijnen moesten vliegen. Nu mensen thuiswerken is de kans op een klant zo goed als nul en heb ik dus nu geen inkomen”, zegt Hoelas aan de telefoon.

De taxibranche valt buiten de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS), wat het perspectief voor taxiondernemers als Hoelas er bepaald niet rooskleuriger op maakt. Maandag boden de gezamenlijke taxiondernemers van Nederland staatssecretaris Mona Keijzer van economische zaken een petitie aan om aandacht te vragen voor de benarde economische positie van de branche. Eerder stuurden de verenigde taxiondernemers al een brief naar de staatssecretaris, zonder resultaat.

Steun voor 116 sectoren, maar niet voor de taxibranche

Dat ook taxiplatform Uber de petitie volop steunt, lijkt veelzeggend voor de positie van de branche – de reguliere taxibedrijven en Uber liggen doorgaans juist met elkaar overhoop. Maurits Schönfeld, general manager van Uber: “Wij staan hier zij aan zij met de chauffeurs en taxicentrales. Alleen door met één stem te spreken, kunnen we een duidelijk signaal afgeven: chauffeurs hebben echt hulp nodig. Dat 116 andere sectoren wel financieel worden gesteund, maar taxichauffeurs niet, dat kan ik niet uitleggen.”

Ook Hubert Andela, directeur van taxibranchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer, vindt het niet eerlijk dat taxichauffeurs geen beroep kunnen doen op financiële ondersteuning van het Rijk om zo in ieder geval enkele maanden de lasten te verlichten: “Het is erg pijnlijk voor de zelfstandige chauffeurs en alle kleine familiebedrijven in de taxi- en bussector om te merken dat de overheid hun problemen niet erkent, terwijl ook hun omzet door de intelligente lockdown vrijwel helemaal weggevallen is. Waarom komt de overheid hen niet tegemoet met de 4000 euro noodvergoeding voor vaste kosten en ondernemers in alle andere sectoren die geraakt worden door het stilleggen van toerisme, horeca en culturele evenementen wel?”

Roopisch Hoelas van RoepTaxi uit Almere staat vanzelfsprekend achter de petitie: “Het is wel een beetje krom dat wij niet financieel gesteund worden. Ik heb ook mijn vaste kosten zoals verzekering, en de lease van mijn auto moet ook betaald worden. Hopelijk haalt de petitie iets uit, maar ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in.”

Lees ook:

Alle taxi-chauffeurs van Nederland zijn ontevreden

De onvrede viert hoogtij in de taxibranche. Uber-rijders én reguliere taxichauffeurs leggen het werk neer. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden