Prijsinformatie

Tabaksfabrikanten krijgen miljoenenboete voor gesjoemel met prijzen

Beeld ANP

Groothandels tipten sigarettenfabrikanten over de prijzen van hun concurrenten en de fabrikanten maakten daar gretig gebruik van. Daarvoor zijn ze beboet, en fors ook.  

Vier sigarettenfabrikanten hebben van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) samen een boete van 82,1 miljoen euro gekregen. Ze deelden informatie over toekomstige prijzen van pakjes sigaretten met elkaar en beperkten zo de onderlinge concurrentie. De uitwisseling van informatie geschiedde via groothandels en detailhandelsketens, meldt de ACM in een 195 pagina’s tellend oordeel.

Van de vier fabrikanten krijgt British American Tobacco (met merken als Pall Mall en Caballero) de hoogste boete: 31 miljoen euro. Philip Morris Nederland (Marlboro) moet 27,5 miljoen aftikken. JT International (Camel, Winston) en Van Nelle Tabak (Gauloises, JPS) zijn voor respectievelijk ruim 13 miljoen en 10 miljoen euro aangeslagen. De vier, die samen destijds 95 procent van de Nederlandse sigarettenmarkt in handen hadden, hebben bezwaar aangetekend tegen de boetes. Philip Morris en BAT zeggen zich aan de wet- en regelgeving te hebben gehouden.

Groothandels

De concurrentievervalsing vond plaats tussen juli 2008 en juli 2011. Tabaksfabrikanten zijn wettelijk verplicht om zelf de prijzen van hun producten te bepalen – bij andere producten doen winkeliers dat – en die prijzen op de pakjes af te drukken. Zij gaven van tevoren hun prijzen, of veranderingen daarin, door aan hun afnemers, vooral groothandels. Die konden dan met die nieuwe prijzen rekening houden.

Maar die groothandels deelden de doorgegeven prijzen met de andere tabaksfabrikanten. “Het was vaste praktijk dat sigarettenfabrikanten informatie van groothandels ontvingen over de consumentenprijzen van pakjes sigaretten van concurrenten vóórdat die prijzen van kracht werden”, zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM. “Daarmee konden die fabrikanten hun eigen prijzen van tevoren afstemmen op die van concurrenten.” 

Concurrentie beperkt

Hoewel het de groothandels waren die de prijzen doorgaven, zijn de sigarettenfabrikanten beboet. Volgens de ACM eisten de fabrikanten van de groothandels geen vertrouwelijkheid over de gegevens die zij verstrekten. Verder weigerden zij de informatie die zij van de groothandels kregen over andermans prijzen niet. Ze maakten er juist gebruik van. Zo konden de fabrikanten hun prijzen op elkaar afstemmen en werd de concurrentie beperkt. Snoep: “De fabrikanten wisten dat de uitwisseling van dit soort informatie op gespannen voet staat met de mededingingsregels”.

Overigens was de oorspronkelijke basisboete voor de tabaksfabrikanten nog een stuk hoger. Die werd wegens de uitzonderlijke omstandigheden met vijftig procent verlaagd. Het is namelijk voor het eerst dat de ACM het kartelverbod toepaste op een indirecte vorm van informatie-uitwisseling tussen concurrenten. Doorgaans wisselen fabrikanten in dit soort zaken informatie over prijzen onderling uit. Groothandels en detailhandelsketens zelf zijn niet betrokken bij het ACM-onderzoek,  laat een woordvoerder weten. Hij wijst erop dat het ‘strafbare onderdeel van de zaak’ bij de fabrikanten zit.

Lees ook:

Tabaksindustrie betaalt grof geld voor mooie plek 

Voor een mooie plek op ooghoogte in de schappen, betaalt de tabaksindustrie tonnen aan supermarkten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden