Koopkracht

Supermarkten gaan de concurrentie van de horeca voelen

Cafébezoekers op het Rembrandtplein in Amsterdam. Cafés en restaurants mogen weer gasten ontvangen, en dat zal ten koste gaan van de inkomsten van de detailhandel.  Beeld ANP
Cafébezoekers op het Rembrandtplein in Amsterdam. Cafés en restaurants mogen weer gasten ontvangen, en dat zal ten koste gaan van de inkomsten van de detailhandel.Beeld ANP

Winkelketens hoeven niet veel groei te verwachten dit jaar. Dat komt door de stijgende prijzen en door de versoepelingen voor de horeca, zegt ABN Amro.

Hans Nauta

Voor cafés en restaurants ziet de toekomst er weer beter uit, maar de versoepelingen waarvan zij profiteren gaan deels ten koste van de omzet van de winkels. Consumenten zullen meer geld uitgeven aan diensten zoals horeca en reizen, schrijft ABN Amro in een vooruitblikkend rapport. Dat betekent dat de detailhandel dit jaar weinig zal groeien, verwacht de bank, namelijk 1 procent.

De lockdowns zijn ​gunstig ​geweest ​voor bijvoorbeeld supermarkten en speciaalzaken. Zolang consumenten niet buiten de deur konden lunchen en veel thuiswerkten, deden zij relatief veel boodschappen. “Nu de economie dit jaar weer open gaat, voorzien we dat een deel van deze bestedingen terugvloeit naar de horeca. Mensen gaan weer meer uit eten”, zegt Gerarda Westerhuis, sectoreconoom retail en leisure van ABN Amro.

Meubels en tweedehands auto’s zijn al flink duurder

Het aantal producten dat supermarkten en speciaalzaken zullen verkopen, zal met 1 procent dalen. Maar omdat veel prijzen stijgen, zal de omzet ​in euro’s ​uitgedrukt stabiel zijn, verwacht de bank.

De stijgende prijzen zijn een belangrijke oorzaak voor de matige groei van de hele sector, zegt ABN. Kleding, meubels en tweedehands auto’s zijn al flink duurder geworden en nu geldt dat ook voor dagelijkse boodschappen.

Tegenover de afnemende koopkracht staat dat er veel is gespaard tijdens de coronapandemie, namelijk zo’n 40 miljard euro extra. Vooral huishoudens met een hoger inkomen deden dat. ABN Amro rekent erop dat dit jaar zo’n 1,5 miljard euro aan vrijkomend spaargeld wordt uitgegeven. De consumptiebestedingen zullen dit jaar op het niveau komen van voor de crisis.

Gebukt onder hoge schulden

Kleding- en schoenenwinkels groeien dit jaar hard, met 7 en 4 procent. Maar zij hebben ook de hardste klappen gehad. De volumekrimp van ruim 20 procent voor kleding en 17 procent voor schoenen in 2020 werd ​vorig jaar maar deels ongedaan gemaakt. De branches zitten nog ver onder het niveau van 2019.

Retailers kampen nog met veel problemen. Zo hebben ondernemers te maken met personeelstekorten en gaan ze vaak gebukt onder hoge schulden, zegt ABN. De hoge energiekosten en afnemende koopkracht komen daar nog bij.

Toch is het aantal faillissementen nog altijd laag dankzij de coronasteunpakketten van de overheid. In januari waren er minder faillissementen dan in december, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Lees ook:

Donkere wolk van inflatie en rente bedreigt de kabinetsplannen

De financiële grond dreigt onder de ambitieuze kabinetsplannen te worden weggeslagen. Minister Kaag van financiën krijgt het nog zwaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden