Betalingsproblemen

Stoppen met voetbal vanwege de hoge contributie: steeds meer gezinnen worstelen met geld, zien ze bij de Volksbank

null Beeld ANP
Beeld ANP

Mensen beginnen steeds meer met geld te schuiven om hun rekeningen te betalen. Maarten de Soeten, directeur van de ‘EHBO-afdeling’ bij de Volksbank, denkt dat de huidige betalingsproblemen slechts een voorbode zijn.

Dirk Waterval

Natuurlijk, je kunt van A-merken overstappen op B-merken in de supermarkt. Je kunt, als je die hebt, je tweede auto de deur uit doen om aan geld te komen. Maar de voetbalclub-contributie van je 9-jarige zoontje opzeggen? “Veel middeninkomens die nu voor het eerst van hun leven in de betalingsproblemen hebben, staan nu óók voor het eerst voor dit soort lastige keuzes”, zegt Maarten de Soeten, directeur financiële zorg van de Volksbank.

“Zij zagen de voetbal eigenlijk nooit als een luxe waar je op kunt bezuinigen, eerder als deel van de opvoeding.” Maar in de huidige koopkrachtcrisis worden ook middeninkomens niet gespaard, en dus ziet De Soeten ineens een nieuwe klantengroep langskomen bij financiële zorg.

Zie die afdeling als de EHBO voor particuliere klanten die hun rekeningen niet of bijna niet kunnen betalen. Dat zijn er door de inflatie steeds meer. Bij de Volksbank, moederbedrijf van SNS, ASN Bank, BLG Wonen en RegioBank, geeft De Soeten leiding aan een team van zo’n honderd medewerkers die in zulke gevallen hulp aanbieden via de telefoon. Daarnaast zijn er nog zo’n tien budgetcoaches die thuis langskomen om, desgewenst, te helpen met het huishoudboekje.

Hoeveel meer klanten belanden er tegenwoordig bij die EHBO-afdeling van jullie?

“Maandelijks gaat het nu om zo’n 1000 à 1500 mensen méér dan begin dit jaar. Dat is ongeveer 10 procent van de totale portefeuille die we bij financiële zorg in beheer hebben. Het gaat overigens niet alleen over mensen met betalingsachterstanden, maar ook over klanten bij wie beslag is gelegd op hun betaalrekening door andere schuldeisers.

“We zien gelukkig wel dat het overgrote deel van deze nieuwe instroom van klanten zijn betalingsachterstanden ook snel weer weet op te lossen. Zo’n 85 procent is binnen een maand weer bij ons weg.”

Hoe komen ze bij jullie terecht? Bekijken jullie zelf of iemand zijn Spotify-account niet betaald heeft?

“Nee, we zijn geen Big Brother. Wij kijken alleen naar achterstallige rekeningen van producten die mensen bij de Volksbank hebben afgesloten (zoals hypotheken of ander krediet, red.). Ook zien we of ze voor het eerst langere tijd rood staan. Dan sturen wij ze een brief, met de vraag of ze misschien hulp willen.”

Is dat puur altruïsme? Wat heeft de bank hier zelf aan?

“In onze strategie staat dat wij inzetten op klantrelaties, en daar hoort ook bij dat je er voor een klant bent als het financieel even tegenzit. En ja, dat heeft ook financiële voordelen voor ons. Als wij tijd in een klant steken en wij weten die weer duurzaam op de rit te krijgen, dan heb je een klant voor het leven. Die voelt zich gehoord, begrepen en geholpen.

“Maar je houdt ook een hypotheek in stand die, eventueel aangepast, kan doorlopen. Dat scheelt verliezen. De bank hoeft zo’n lening dan minder snel in de ‘stroppenpot’ te doen (voorzieningen voor slechte leningen die een bank apart moet houden en die drukken op de winstcijfers, red.).”

U verwacht dat de huidige betaalproblemen vaak slechts een voorbode zijn van nog grotere geldzorgen. Kunt u dat toelichten?

“De klanten die nu extra bij ons binnenkomen lukt het meestal nog net om binnen dezelfde maand de roodstand aan te zuiveren of hun rekeningen alsnog te betalen. En dus binnen dezelfde maand nog te herstellen. Maar voor ons is dat een teken aan de wand. Het betekent dat namelijk dat deze mensen al wel in de fase zitten waarin ze veel met geld aan het schuiven zijn. Dat ze keuzes maken van: betaal ik eerst die rekening of juist eerst die? – en dan moet die maar even wachten. Uiteindelijk lukt het dan allemaal, maar deze groep zit wel op een heel wankel evenwicht.

“Onze ervaring is dat het die klanten uiteindelijk niet meer gaat lukken om rond te komen. Bijvoorbeeld omdat de inflatie nog verder oploopt of omdat hun huidige energiecontracten aflopen. Het wordt steeds moeilijker om te herstellen. Dan kan een nieuwe energienota net het zetje zijn waardoor je bijvoorbeeld ook je hypotheek niet meer kunt betalen.

“Bij lagere inkomens zie je het schuiven met geld al langer. Zij geven soms aan dat ze de eenmalige energietoeslag niet aan de energienota uitgeven, maar aan andere rekeningen. En dan zeggen ze: ik heb mijn maandelijkse voorschot voor energie omlaag gezet omdat ik die niet kan betalen. Maar bij de jaarafrekening kan het dan alsnog heel erg misgaan.”

Lees ook:

Mooi, zo’n prijsplafond. Maar wat als je een warmtepomp of stadsverwarming hebt?

Een gemiddeld huishouden betaalt 2280 euro per jaar minder door het in allerijl ingestelde energieplafond. Onduidelijk is nog hoe mensen met een warmtepomp of met stadsverwarming in dat plaatje passen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden