Arbeidsvoorwaarden

Stakingen dreigen volgende maand op Schiphol

Bij een eerdere actie op Schiphol sprong de marechaussee bij voor de beveiliging. Beeld ANP

Beveiligers op Schiphol en het KLM-grondpersoneel dreigen met acties op de luchthaven in september.

Wie begin september een vlucht heeft geboekt vanaf Schiphol kan er niet vanuit gaan dat alles op de luchthaven vlekkeloos verloopt. Het KLM-grondpersoneel dreigt met werkonderbrekingen en stiptheidsacties als de luchtvaartmaatschappij niet over de brug komt met een beter loonbod. Ook bestaat het risico dat de beveiligers op de luchthaven tot actie over gaan vanwege een conflict met Schiphol over de aanbesteding van de beveiliging. Volgens de FNV zou die aanbesteding kunnen leiden tot lagere lonen.

Allereerst de problemen bij KLM. Het grondpersoneel is niet de enige groep binnen de luchtvaartmaatschappij die ontevreden is met het generieke loonbod van 1,7 procent over twaalf maanden. Ook andere groepen werknemers vinden de voorgestelde verhoging te laag om aan tafel te gaan zitten met KLM. Pijnpunt is dat het loonbod niet eens compenseert voor de inflatie.

Maar vooralsnog is FNV Luchtvaart de enige vakbond die dreigt met werkonderbrekingen en stiptheidsacties in september. Gisteren kreeg KLM van de vakbond een ultimatum tot 30 augustus. De bond wil een loonsverhoging van 4 procent. KLM liet gisteren weten de brief van de FNV te bestuderen.

“Het gaat ons niet alleen om het dramatisch lage loonbod, maar ook om de afname van het aantal vaste banen bij KLM”, zegt Joost van Doesburg van de FNV. “Wij zijn niet tegen een flexibele schil, maar wel voor maximaal 20 procent. Als je de kwaliteit van de dienstverlening op peil wil houden, lukt je dat niet als je steeds meer flexwerkers inhuurt.”

Een ander probleem voor de vakbond is het plan dat KLM heeft met het zogeheten transitiecentrum. Dit centrum begeleidt KLM-medewerkers wier baan is opgeheven naar ander werk binnen of buiten de luchtvaartmaatschappij. “Maar KLM wil daar nu een soort voorportaal voor ontslag van maken”, zegt Van Doesburg. “Dat zien wij niet zitten.”

‘Stop met verstoppertje spelen’

De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) vindt het aanbod van KLM ook ‘absoluut te laag’, maar dreigt nog niet met acties, zegt bestuurder Chris van Elswijk. “Wij verwachten dat KLM op korte termijn komt met een bod dat substantieel beter is. Pas dan komen we weer aan tafel. We hopen dat KLM snel stopt met verstoppertje spelen.”

Pilotenvakbond VNV wil niet meer zeggen dan dat de cao-onderhandelingen met diverse vliegtuigmaatschappijen, waaronder KLM, verschillend verlopen en in verschillende stadia zitten, aldus een woordvoerder.

Bij de beveiligers op Schiphol speelt een heel ander conflict. De FNV maakt zich hier kwaad over de aanbesteding van de beveiliging op de luchthaven. De vakbond had graag gezien dat Schiphol bij de aanbesteding de eis bij beveiligingsbedrijven had neergelegd dat zij de cao Particuliere Beveiliging dienen te hanteren. Schiphol heeft deze eis echter niet meegenomen in de aanbestedingsprocedure. 

“Schiphol kiest daarmee voor goedkope arbeid en niet voor kwaliteit”, zegt Joost van Doesburg van de FNV. “We hebben hier te maken met een ‘race to the bottom’.” De FNV vreest dat Schiphol straks in zee gaat met beveiligingsbedrijven die een slechtere cao hanteren, namelijk de cao voor de Evenementen- en Horecabeveiligingsbranche.

Schiphol stelt dat de luchthaven wel degelijk voor kwaliteit gaat. “Schiphol hecht aan goede arbeidsvoorwaarden”, zegt een woordvoerder. De luchthaven wijst erop dat het van beveiligingsbedrijven wel vraagt om het zittende personeel een aanbieding te doen op basis van de cao Particuliere Beveiliging. Maar uitsluitend partijen selecteren die volgens de cao Particuliere Beveiliging werken, kan volgens Schiphol juridisch niet. “Het strookt niet met het aanbestedingsrecht en is onder meer in strijd met het gelijkheidsbeginsel”, aldus de woordvoerder. Volgens de FNV klopt dit niet. De partijen zijn nog over dit heikele punt in gesprek. Van Doesburg: “De actiebereidheid onder de beveiligers is in ieder geval groot.”

Lees ook:

KLM: Vliegen is als drinken, doe het met mate

KLM probeert haar imago drastisch te vergroenen. Zoals mensen niet te veel moeten drinken, moeten ze ook niet te veel vliegen, zegt topman Pieter Elbers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden