Dieselgate

Sjoemeldieselbezitters willen nog altijd (een deel van) hun geld terug

Volkswagen ging in 2015 via een paginagrote advertentie in de grote Nederlandse kranten opnieuw diep door het stof vanwege het dieselschandaal waarin het autobedrijf is verwikkeld.  Beeld ANP
Volkswagen ging in 2015 via een paginagrote advertentie in de grote Nederlandse kranten opnieuw diep door het stof vanwege het dieselschandaal waarin het autobedrijf is verwikkeld.Beeld ANP

Automobilisten die in het bezit zijn of waren van een sjoemeldieselauto van de Volkswagen Groep eisen via de rechter een schadevergoeding.

Autobedrijven hoopten er ongetwijfeld stiekem op, maar ze zijn nog altijd niet af van het dieselschandaal. De rechtbank Amsterdam buigt zich komende dagen over een claim tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers. De zaak is aangespannen door de Stichting Car Claim, die duizenden automobilisten vertegenwoordigt.

Deze dieselbezitters voelen zich gedupeerd door het sjoemeldieselschandaal. Die naam ontstond toen in 2015 duidelijk werd dat Volkswagen zijn dieselmodellen stiekem voorzag van software die de uitstoot van stikstofoxide camoufleerde. Auto’s kwamen zo schoner uit tests dan ze in werkelijkheid waren. Ook andere autofabrikanten maakten zich schuldig aan de fraude, maar vooral de Volkswagen Groep was kampioen in het verdonkeremanen van stoffen die via de uitlaat de lucht vervuilden.

Het gaat om de bekende TDI-­motoren van het type EA189, die in veel modellen van Volkswagen onder de motorkap zitten en ook in veel ­modellen van andere merken binnen de Volkswagen Groep, zoals Seat, Skoda, Audi en Porsche. Het concern stopte de omstreden software tussen 2009 en 2016 in miljoenen auto’s. In Nederland gaat het om minstens 170.000 bezitters van een sjoemeldieselauto.

Klanten roeren zich al jaren

Dieselgate kostte het bedrijf uit Wolfsburg al tientallen miljarden aan boetes en reparatiekosten. Ook werden topmensen van de Duitse autofabrikant aangeklaagd of gearresteerd, zoals voormalig Audi-baas Rupert Stadler.

Daarnaast roeren de klanten van de Volkswagen Groep zich al jaren. Wie zo’n sjoemeldieselmodel bezit van Volkswagen, Audi, Seat of Skoda heeft immers een auto voor de deur staan die in waarde is gedaald, minder goed is te verkopen op de tweedehandsmarkt, en meer kosten met zich meebrengt voor brandstof en onderhoud dan de fabrieksopgave hen vertelt.

Bovendien claimen klanten dat deze dieselauto’s negatieve ­gevolgen hebben voor gezondheid en milieu, omdat ze meer viezigheid uitstoten dan is toegestaan en hun is voorgehouden. In het Verenigd Koninkrijk oordeelde een hoge Britse rechter in april 2020 dat het Duitse autobedrijf deze software willens en wetens in zijn wagens heeft gemonteerd. In verschillende landen moest Volkswagen al vergoedingen aan consumenten uitkeren.

De fabriek van Volkswagen in Wolfsburg.  Beeld Getty Images
De fabriek van Volkswagen in Wolfsburg.Beeld Getty Images

Van schadevergoeding tot terugbetaling koopprijs

“Na lang procederen zal duidelijk worden waar gedupeerde autobezitters in Nederland recht op zullen hebben”, zegt Guido van Woerkom, bestuurslid van de Stichting Car Claim tegenover persbureau ANP. De gedupeerde autobezitters denken aan een schadevergoeding of het recht om de sjoemeldiesel terug te geven aan de dealer, tegen terugbetaling van de koopprijs.

Volgens de claimorganisatie zal de rechter onder meer moeten ingaan op de vraag of de autobezitters in kwestie hun auto’s wel hadden willen kopen indien zij van de verborgen gebreken hadden geweten. Ook zal moeten worden beoordeeld of de sjoemeldiesels van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda nog steeds verboden instrumenten bevatten waarmee de uitstoot van schadelijke gassen wordt gemanipuleerd. Na de door Volkswagen uitgevoerde software-update zouden de wagens onder bepaalde omstandigheden nog steeds erg milieuonvriendelijk zijn.

Wanneer de automobilisten precies duidelijkheid krijgen, valt nog te bezien. Na de inhoudelijke behandeling kan de rechter waarschijnlijk later dit jaar uitspraak doen. Maar daartegen kunnen de partijen dan ook weer beroep aantekenen. Car Claim procedeert inmiddels ook tegen andere autofabrikanten over sjoemelsoftware. Eind vorig jaar dagvaardde de organisatie Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, voor de Nederlandse rechter.

Daarmee is het nog niet gedaan, volgens Femke Hendriks, directeur van De ­Nederlandse Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF), die de schade van ‘Dieselgate’ op de Volkswagen Groep wil verhalen voor gedupeerden in heel Europa. “Wij hebben autofabrikant Stellantis gedagvaard (onder meer Fiat, Peugeot, Opel, Chrysler) en we laten uitzoeken in hoeverre de opvolger van de bewuste dieselmotor van Volkswagen wel deugt.”

Lees ook:

Dieselgate nog niet voorbij voor Volkswagen, nieuwe claims dreigen

Een Britse hoge rechter heeft de weg geplaveid voor een nieuwe reeks aan claims in het dieselschandaal. Ook in het Verenigd Koninkrijk hebben consumenten de Volkswagen Groep op het matje roepen. En daar blijft het niet bij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden