Kerstdrukte

Sinterklaas moet rap zijn webmandje vullen

PostNL opende drie extra sorteercentra voor de bestelpiek rondom de feestdagen. Beeld ANP

Bezorgdiensten vrezen een bestelpiek rond december. Thuiswinkel.org roept op de onlinecadeaus zo snel mogelijk te bestellen.

Vandaag besteld is morgen in huis, zo hanteren de meeste webshops als devies. Maar niet tijdens de feestdagen. Wie dan uitgaat van deze leus, komt hoogstwaarschijnlijk zonder cadeaus opdraven. De verwachte besteldrukte rondom Sinterklaas en Kerst kan namelijk leiden tot flinke vertragingen bij bezorgdiensten, voorspelt Thuiswinkel.org, brancheorganisatie voor webwinkels.

Om die bestelpiek zo veel mogelijk in te dammen, begint Thuiswinkel zaterdag met een campagne. Daarin worden consumenten aangespoord zo snel mogelijk te beginnen met het online bestellen van de cadeaus voor de feestdagen.

De organisatie begint de campagne omdat de feestdagen dit jaar wel erg snel volgen op een aantal jaarlijkse internationale actiedagen, zoals Black Friday (29 november), de vrijdag na Thanksgiving die voor Amerikanen het begin inluidt van het kerstshopseizoen met grote kortingsacties, en de daaropvolgende Cyber Monday (2 december), de dag waarop veel webshops stunten met kortingsacties.

Omzetstijging van 30 procent

“Deze actiedagen zijn de laatste paar jaar populairder en bekender geworden in Nederland. Daarom doen ook hier steeds meer winkels mee”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel. Onder meer de webshops Bol.com en Coolblue en ketens voor elektronica als MediaMarkt en BCC geven kortingen weg.

Rondom de feestdagen en andere actiedagen zien winkels en webshops wekelijks gemiddeld een omzetstijging van 30 procent ten opzichte van een normale week, stelt Thuiswinkel. Jongen roept op pakketten zo veel mogelijk te laten bezorgen bij de servicepoints van bezorgdiensten in plaats van thuis. Dat scheelt extra bezorgtijd.

Pakketbezorger PostNL roept webshops dwingend op kortingsacties op andere momenten te hanteren, zegt woordvoerster Dagna Hoogkamer. “Het is voor bezorgdiensten erg lastig te anticiperen op deze extreme piek”, ziet ze.

Vorig jaar, toen de Amerikaanse actiedagen een week eerder waren, zorgde de bestelpiek al voor veel vertragingen bij PostNL. Hoeveel vertragingen wil Hoogkamer niet zeggen. “We hebben nu drie extra sorteercentra geopend en zetten op alle terreinen meer personeel in. Waar we normaal dagelijks bijna vierduizend ritten verwerken, zijn dat er deze periode duizend extra”, zegt Hoogkamer. PostNL bezorgt gemiddeld 800.000 pakketten per dag, maar ziet dat tijdens de feestdagen ruim verdubbelen naar bijna twee miljoen.

Vrijgezellendag

DHL, concurrent van PostNL, verwacht geen problemen rondom de bestelpiek, zegt woordvoerder Ewout Blaauw. Het streven is dat 99,6 procent van de bestellingen op het juiste tijdstip arriveert. “Dat lukte vorig jaar ook. En dat is niet anders dan we de rest van het jaar proberen te doen.” DHL zet rondom de feestdagen tweeduizend extra personeelsleden in, bovenop de standaard vijfduizend werknemers.

De periode van kortingsdagen start 11 november met Vrijgezellen­dag, ‘Single’s Day’, een van oorsprong Chinese feestdag ter viering van het leven als vrijgezel. Voor onder meer Bol.com en warenhuis De Bijenkorf is dit wederom een aanleiding om de prijzen tijdelijk te verlagen. “Dit is een commercieel enorm aantrekkelijke periode”, zegt retaildeskundige Kitty Koelemeijer. “Bedrijven proberen allemaal een graantje mee te pikken van het budget dat mensen reserveren voor de feestdagen.”

Lees ook:

Pakketje versturen gaat meer geld kosten, brief ook

PostNL verhoogt voor het eerst in vijf jaar de prijs van het versturen van pakketjes. Het bedrijf ging onderuit op de beurs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden