Vliegverkeer

Schiphol moet huiswerk over doen: berekening milieueffecten onder de maat

Vliegtuigen van KLM en Transavia aan de grond op de  Schiphol.  Beeld ANP, Peter Bakker
Vliegtuigen van KLM en Transavia aan de grond op de Schiphol.Beeld ANP, Peter Bakker

De milieueffecten die de luchthaven Schiphol heeft laten doorrekenen zijn ondeugdelijk, vindt de Commissie voor de milieueffectrapportage.

De milieueffectrapportage (mer) die Schiphol heeft laten opstellen, is niet afdoende om te onderbouwen dat 500.000 vliegbewegingen per jaar op de luchthaven mogelijk zijn. Met name op het gebied van uitstoot van stikstof en CO2 en van geluidshinder zijn de berekeningen niet in orde, stelt de onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage, die zulke mer-studies beoordeelt.

De aanleiding voor de mer-studie van Schiphol is een beoogde wijziging van het luchthavenverkeersbesluit. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) wil de manier waarop Schiphol sinds 2010 wordt gebruikt formeel vastleggen en daarvoor het geldende luchthavenverkeersbesluit wijzigen.

Stikstofuitstoot overschat

In dat luchthavenverkeersbesluit wordt de gebruiksvolgorde van de start- en landingsbanen vastgelegd en wordt het aantal vluchten beperkt tot 500.000, waarvan 29.000 ’s nachts. Een nieuw besluit zou ook betekenen dat allerlei overtredingen van geluidsnormen en andere beperkingen niet langer worden gedoogd. Maar daarvoor moeten eerst de milieueffecten van zo’n nieuw besluit berekend worden, en dat gebeurt in Schiphols mer-studie op ondeugdelijke wijze, vindt de commissie. Die studie vergelijkt de situatie van voor 2010 met die van nu, maar niet zonder fouten.

Zo is de hoeveelheid stikstof die het vliegverkeer mag uitstoten overschat, en daardoor is het onduidelijk of er binnen de grenzen van de Wet natuurbescherming inderdaad 500.000 vluchten mogelijk zijn, of dat daarvoor eerst aanvullende maatregelen genomen moeten worden.

Veranderingen die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan in vliegprocedures en -routes en het stiller worden van vliegtuigen niet goed in de mer-studie verdisconteerd. Die zijn wel meegenomen in de berekeningen voor de nieuwe situatie, maar niet in die voor de oude, en dat maakt de vergelijking onhelder.

Gevolgen voor regio’s onduidelijk

Ook als het gaat het efficiënter gebruik en beheer van het luchtruim zitten er tekortkomingen in de studie. Zo worden wel de gemiddelde gevolgen van die luchtruimherziening berekend, maar zijn de milieugevolgen per regio niet in beeld gebracht. Een extra route naar Schiphol kan bijvoorbeeld meer mensen in Utrecht of Gelderland opzadelen met geluidshinder. Onduidelijk is ook in hoeverre het vliegverkeer woon-, stilte- en natuurgebieden kan mijden.

Voor een goed besluit is eerst een betere mer-studie nodig, oordeelt de commissie. Dat kan, zegt Schiphol: de luchthaven kondigt aan dat de tekortkomingen zullen worden gecorrigeerd en aangevuld. “Daarmee kunnen de milieueffecten volwaardig worden meegenomen in het besluit van de minister”, stelt Schiphol.

Lees ook:

Schiphol wil terug naar oude niveau, maar met minder overlast. ‘We willen een goeie buur zijn’

Schiphol wil de hinder van het vliegverkeer verminderen. Omwonenden hebben er geen vertrouwen in en zien maar één oplossing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden