Uitstoot

Schiphol: Luchtvaart moet CO2-neutraal zijn in 2050

Een elektrische bus op Schiphol. De Amsterdamse luchthaven gebruikt elektrische bussen om reizigers van het vliegtuig naar de gate te brengen. De stroom voor de voertuigen komt van het eigen zonnepanelenveld. Beeld ANP

Schiphol is niet doof en blind voor het maatschappelijk debat over het milieu, zegt Schiphol-topman Dick Benschop.

Nee, toevallig is het niet dat Schiphol het eigen duurzaamheidsplan vrijdag nog eens toelichtte aan een stel journalisten. Over een week is het protest van Greenpeace op de luchthaven, dus wil Schiphol-topman Dick Benschop dat van tevoren helder is dat Schiphol niet blind en doof is voor het maatschappelijk debat en de duurzaamheidsambities heeft aangescherpt.

Wat nieuw is: Schiphol streeft ernaar dat de luchtvaart in 2050 volledig CO2-neutraal is én sluit zich zonder mitsen en maren aan bij de klimaatdoelstellingen van Parijs. “We zijn aangesproken op onze ambitie en hebben die nu ook krachtiger neergezet. Anders dan een of twee jaar geleden houden wij ons dus niet meer alleen bezig met het terugbrengen van de CO2-uitstoot van onze luchthavens, maar ook met die van de luchtvaart. En over Parijs zijn we nu heel helder: je moet daarin als sector geen uitzonderingspositie willen. Iedereen in de wereld is hard aan het werk om die doelen te halen, dus moet de luchtvaart dat ook doen.”

Matigen

Voor Greenpeace is het allemaal niet genoeg. De milieuorganisatie wil dat het aantal vluchten op Schiphol krimpt, dat de vakantieluchthaven bij Lelystad nooit opengaat en dat de ticketprijzen omhooggaan. Maar volgens Benschop moet de discussie niet gaan over ‘minder vliegen’, maar over ‘anders vliegen’. “Natuurlijk is matigen goed. Maar vliegen heeft ook enorm veel voordelen; we moeten het alleen op een andere manier gaan doen.”

Eerder al heeft de Nederlandse luchtvaartsector erop ingezet dat in 2030 14 procent van de in Nederland getankte kerosine bestaat uit duurzame brandstof. Schiphol investeert zowel in de productie van biobrandstof als in onderzoek naar de productie van synthetische brandstof. “Wij zijn niet de afnemers van die brandstof, maar toch steken we er geld in. We kijken dus verder dan onze eigen operatie.”

Het probleem is dat duurzame kerosine nu nog nauwelijks wordt geproduceerd en erg duur is. Het liefst ziet Benschop dat er daarom een zogeheten ‘bijmengmandaat’ komt van de Europese Commissie. Dit komt er op neer dat er verplicht een percentage duurzame brandstof bij de fossiele kerosine moet worden bijgemengd. “Dat kan een impuls geven aan de productie en consumptie van duurzame brandstoffen.” De Schiphol-topman zit maandag bij de Europese Commissie om hierover te praten. 

Benschop staat overigens ook open voor een belasting op kerosine. “Maar ik denk dat een bijmengmandaat sneller en makkelijker te realiseren is. Ook omdat bij het wegverkeer al zo’n mandaat bestaat.”

Taxiën

Al in 2030 moeten alle eigen operaties van de luchthavens van de Schipholgroep (dus los van het gevlieg) volledig CO2-neutraal gebeuren. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen CO2 wordt uitgestoten, maar wel dat die CO2 direct door Schiphol zelf wordt gecompenseerd, bijvoorbeeld via zonnepanelen. Benschop: “We compenseren dus niet via het planten van bossen in een ver land”.

Waarmee grote winst kan worden geboekt, is als vliegtuigen niet langer zelf taxiën, maar door een elektrisch karretje worden voortgetrokken. Dit gebeurt nu alleen nog met kleine vliegtuigen in New Delhi.

In maart gaat Schiphol voor het eerst een test uitvoeren om te zien of de luchthaven dit ook kan gaan doen. Een van de nadelen is dat het voorttrekken een stuk langzamer gaat dan wanneer een vliegtuig zelf rijdt.

Lees ook: 

‘We hebben groei nodig om te vergroenen’, zegt KLM-topman Elbers

Na een hevige strijd aan de top van Air France-KLM werd Pieter Elbers begin dit jaar uiteindelijk herbenoemd als topman van KLM. Nu wil hij laten zien dat de luchtvaartsector gematigde groei nodig heeft om te verduurzamen. “Het een kan niet zonder het ander.”

Zo ziet een dag uit het leven van vliegveldbaas Dick Benschop eruit

Hij is de kop van jut als vliegtuigen niet opstijgen door problemen met de brandstoftoevoer, maar ook als hij stelt dat Schiphol gematigd wil groeien. Trouw ging een dag op stap met Dick Benschop, de voormalige PvdA-staatssecretaris die topman van de luchthaven werd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden