Halfjaarcijfers

Schiphol krabbelt overeind, maar héél langzaam

In de zomermaanden was het op Schiphol dit jaar alweer drukker dan vorig jaar, maar dat is in de halfjaarcijfers nog niet terug te zien. Beeld Ramon van Flymen
In de zomermaanden was het op Schiphol dit jaar alweer drukker dan vorig jaar, maar dat is in de halfjaarcijfers nog niet terug te zien.Beeld Ramon van Flymen

Nog steeds zit Schiphol diep in de rode cijfers. Het herstel gaat langzamer dan begin dit jaar werd verwacht.

Ja, er is sprake van herstel, maar dat is nog ‘bescheiden’. Schiphol leed in de eerste helft van het jaar een verlies van 158 miljoen euro, en dat is duidelijk minder dan in de eerste zes maanden van vorig jaar, toen de luchthaven voor 246 miljoen in de rode cijfers kwam. Maar het beeld wordt onder meer vertekend door de overheidssteun die Schiphol kreeg uit de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Worden die bedragen buiten beschouwing gelaten, dan komt het verlies nu uit op 258 miljoen.

“Tot dusver heeft 2021 een herstel laten zien”, zegt Schiphol-topman Dick Benschop erover, “maar minder dan wij hadden verwacht”. Door de hogere vaccinatiegraad en de geleidelijke opheffing van reisbeperkingen, voegt hij eraan toe, is hij ‘gematigd positief’ over het tweede halfjaar.

Schiphol zag in het eerste halfjaar 5,6 miljoen passagiers voorbijkomen. Dat is veel minder dan in 2020 – toen de luchthaven nog zo’n drie maanden zonder corona draaide – en al helemaal niet te vergelijken met de 34,5 miljoen passagiers die in de eerste zes maanden van het laatste ‘gewone’ jaar vertrokken en aankwamen.

900 van de 3300 vaste banen zijn verdwenen

Op de andere vliegvelden van de Schiphol Group, Rotterdam-The Hague en Eindhoven, daalden de passagiersaantallen verhoudingsgewijs nog sterker. Wel verwerkt Schiphol ruim een kwart meer vracht – maar die groei is bij lange na niet genoeg om de verliezen op te vangen.

Schiphol heeft de kosten die het maakt met 20 procent weten terug te brengen. In de loop van vorig jaar verdwenen er 900 van de 3300 banen, en die reorganisatie is in maart afgerond. Elders op Schiphol, bij het grote aantal andere ondernemingen dat er actief is – van winkels tot beveiligingsbedrijven – vielen overigens nog veel hardere klappen: vóór de pandemie werkten er 70.000 mensen, 25.000 daarvan zijn weg.

Daarnaast heeft Schiphol in 2020 de uitgaven voor investeringsprojecten met ongeveer een kwart verlaagd. Desondanks herhaalt Benschop nu wat hij ook een jaar geleden al zei: het motto is ‘building back better’, de luchthaven moet er na de crisis beter bij liggen dan ervoor.

Schiphol financieel nog solide

Maar herstel laat op zich wachten. Een half jaar geleden rekende de luchthaven nog op 27 tot 37 miljoen passagiers in heel 2021, nu is die verwachting bijgesteld naar 21 tot 28 miljoen. Het aantal vluchten blijft waarschijnlijk steken op 240.000 tot 275.000, tegen 500.000 in een normaal jaar. ‘Op z’n vroegst’ in 2024 zullen de passagiersaantallen weer op het niveau van 2019 zitten, verwacht Schiphol.

De financiële situatie van de Schiphol Group is intussen nog steeds ‘buitengewoon solide’, zegt financieel topman Robert Carsouw, maar ook in de tweede helft van dit jaar zal Schiphol hoogstwaarschijnlijk te weinig passagiers te verwerken krijgen om voor die maanden al uit de rode cijfers te komen.

In de loop van komend jaar verwacht Schiphol wel weer nieuwe mensen aan te nemen. Topman Benschop houdt er rekening mee dat dat niet vanzelf zal lukken, nu veel sectoren te kampen krijgen met personeelstekorten. “Daarom zijn we nu al bezig ons daarop voor te bereiden, in overleg met onderwijsinstellingen en gemeenten.”

Lees ook:

Ondanks rode cijfers voorziet Schiphol al enig herstel. Maar: ‘Pas na 2023 vliegen we weer als voorheen’

Schiphol rekent op herstel, al in de loop van dit jaar. Daar hoort ook de opening van vliegveld Lelystad bij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden