Lange wachrijen
Schiphol in de rode cijfers – ‘nooit eerder hebben we zo veel mensen teleurgesteld’
Meer passagiers bezorgden Schiphol geen winst, blijkt uit de jaarcijfers, maar juist verlies.
De luchtvaart herstelt zich en terwijl vliegmaatschappijen daardoor weer winst gaan maken, heeft dat herstel Schiphol veel geld gekost. ‘Opschalingsproblemen’, zoals de Schiphol Group het zelf noemt, zorgen voor zo’n 120 miljoen aan extra kosten. Daardoor kwam de eigenaar van Schiphol, Rotterdam-The Hague en Eindhoven het afgelopen jaar voor 28 miljoen in de rode cijfers.
“2022 zal onze geschiedenisboeken ingaan als een slecht hoofdstuk", lichtte interim-topman Ruud Sondag de jaarcijfers vrijdag toe, verwijzend naar de lange wachtrijen en de noodgedwongen beperkingen van het aantal reizigers. “Nooit eerder in de geschiedenis van Schiphol hebben we zoveel reizigers en luchtvaartmaatschappijen teleurgesteld als in 2022.”
Omzetstijging maar ook verlies
Die reizigers waren er wel weer in groten getale. Op Schiphol zelf waren het er ruim 52,5 miljoen, meer dan twee keer zoveel als in 2021, maar nog wel ruimschoots minder dan de 71,7 miljoen van 2019, het laatste jaar voor corona. Schiphol verwerkte bijna 378.000 vluchten, tegen 267.000 in 2021. Ook daarmee zijn de precorona-aantallen nog niet gehaald: in 2019 waren het er 497.000. Die groei in 2022 leverde wel 83 procent omzetstijging op, maar uiteindelijk dus ook een verlies van 28 miljoen. In 2021 was dat trouwens veel meer: 287 miljoen.
Voor de nabije toekomst kijkt Schiphol behalve naar de ontwikkelingen van corona ook naar de plannen van het kabinet. Dat wil dat Schiphol vanaf november 2024 toe gaat naar een maximum van 440.000 vluchten per jaar, vooral om de geluidsoverlast terug te dringen.
Lees ook:
Air France-KLM ‘slaat covid-bladzij om’: voor het eerst in drie jaar zwarte cijfers
Air France-KLM ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Het concern boekte weer winst in 2022 en verwacht in 2023 opnieuw meer passagiers.